Publicerad: 2011-05-23

Cellforskare får möjlighet att göra nya medicinska upptäckter

NYHET Cellforskaren Richard Lundmark fick en trevlig julklapp förra året. Han utsågs till ”Framtidens forskningsledare” av Stiftelsen för strategisk forskning och fick tio miljoner kronor i forskningsmedel för de kommande fem åren. – Jag får nu verkligen möjlighet att göra nya medicinska upptäckter, säger han.

– Prispengarna innebär att jag kan satsa betydligt mer långsiktigt på högriskprojekt som kan få stort genomslag. Jag hoppas kunna göra nya medicinska upptäckter som kan ligga till grund för nya sätt att bekämpa infektioner och för nya sätt att leverera mediciner mot cancer så att de enbart tas upp av cancerceller, säger Richard Lundmark.

Richard Lundmarks forskning syftar till att beskriva de proteiner och mekanismer som används av cellen för upptag, så kallad endocytos. Hans forskargrupp vill förstå dynamiken i dessa olika system, men också vilka molekylära komponenter som behövs för att sortera receptorer och skulptera membranet till avknoppningar.

Hur molekyler tar sig in i cellen

Kunskapen är väsentlig för att vidare undersöka hur olika typer av molekyler tar sig in i cellen samt hur de olika upptagsvägarna används vid distinkta cellulära processer. De studerar specifikt hur upptagssystemen polariseras i celler som rör sig, och hur det påverkar receptorer som är involverade i denna process. Dessutom analyserar de vilka system som utnyttjas av bakterier och virus för att infektera celler.