Publicerad: 2009-04-06

Cellforskarmöte på hög nivå

NYHET I samband med att Lars Thelander fyllde 67 år den 29 mars och därmed blev professor emeritus ordnade medarbetarna på hans institution, Medicinsk kemi och biofysik, konferensen "Enzymes in nucleic acid synthesis" i Hemavan.

Arrangörerna hade lyckats få en imponerande talarlista till mötet, bl.a. Roger Kornberg, Stanford University (2006 års Nobelpristagare i Kemi och hedersdoktor i medicin vid Umeå universitet), Thomas Kunkel (hedersdoktor i medicin vid Umeå universitet och Senior Scientist vid Laboratory of Molecular Genetics, National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS)), Bruce Stillman (President för Cold Spring Harbor Laboratories). Dessutom medverkade Peter Reichard, som var Lars Thelanders handledare och dessutom upptäckare av det som brukar kallas "the Swedish enzyme" dvs. ribonukleotid reduktas. Forskning om just detta enzym har också följt Lars Thelander genom hela hans karriär. Peter Reichard är vid 84 års ålder fortfarande aktiv som forskare, numera i Padova, Italien.

Framstående forskare i fjällmiljö. Främre raden fr.v. Roger Kornberg, Tom Kunkel, Andrei Chabes, Lars Thelander, Stefan Björklund, Margareta Thelander, Peter Burgers och Rodney Rothstein. Bakre raden: Bruce Stillman, Nils-Goran Larsson, Fritz Eckstein, Peter Reichard, Chris Matthews och Erik Johansson.

Redaktör: Hans Fällman