Publicerad: 2015-04-27

Cellprover räddar liv – kom och träffa barnmorskor på campus Umeå 4-6 maj!

NYHET Under den 4-10 maj genomförs Cellprovsveckan i Norrlandstingen, där Västerbottens läns landsting ingår, och den 4-6 maj kan du träffa erfarna barnmorskor på Campus Umeå för att prata om hur du kan förebygga livmoderhalscancer.

Cellprovsveckan 4-10 majCellförändringar i livmoderhalsen känns inte men kan utvecklas till cancer om de inte upptäcks i tid. I Sverige får alla kvinnor i åldern 23-49 inbjudan vart tredje år och kvinnor som är 50-60 år blir inbjudna vart femte år till gynekologisk cellprovskontroll.

I Sverige har sjukdomen minskat kraftigt tack vare att så många kvinnor deltar i cellprovskontroller. Ändå får ca 450 kvinnor i landet livmoderhalscancer varje år. En kvinna dör i sjukdomen var tredje dag! De flesta av dem som får livmoderhalscancer har inte tagit cellprov regelbundet.

Kom och prata med erfarna barnmorskor på campus Umeå!

Tid och plats: kl. 11-14 den 4 och 6 maj i Lindellhallen, samt kl. 11-14 den 5 maj vid Infocenter.

Cellprovsveckan genomförs 4-10 maj i Norrlandstingen, där Västerbottens läns landsting ingår. Cellprovsveckan är ett samarbetsprojekt mellan Region Jämtland Härjedalen, Norrbottens läns landsting, Västerbottens läns landsting, Landstinget i Västernorrland och Regionalt Cancercentrum Norr. Syftet är att sprida uppmärksamhet och kunskap om vikten av att kvinnor tar gynekologiskt cellprov regelbundet.

Läs mer om gynekologiskt cellprov och livmoderhalscancer på:

www.1177.se/cellprov www.cellprov.se

Redaktör: Annica Höglund