Publicerad: 2010-11-18

Centrum för samisk forskning firar 10 år

NYHET De sista dagarna i november firar Cesam sitt 10-års jubileum och bjuder in till ett riktigt internationellt program med representanter av urfolk från hela världen. Måndag eftermiddag 29 november är alla intresserade välkomna till öppna jubileumsföreläsningar i Humanisthuset. Den 30 november firas det vidare genom en konferens för inbjudna gäster.

Journalister hälsas välkomna att bevaka bägge dagarna.

Bland de celebra föreläsarna på jubileet märks den omtalade professor Linda Tuhiwai Smith, University of Waikato, Aotearoa, Nya Zealand. Hon är idag världsledande i frågan om urfolksforskning och hon har skapat fältet Indigenous Methodologies. Som representant för Nya Zealands urfolk maorierna har hon flera perspektiv att utgå ifrån, både inifrån och utifrån.

Lika intressanta föreläsare är förre sametingsordföranden och representanten för FN:s permanenta forum för urfolk, Lars Anders Baer, Willie Ermine från First Nations University, Saskatchewan, en karismatisk talare som har sitt ursprung i ett cree-indianreservat, och Maitseo Bolaane från University of Botswana. Bolaane kommer att tala om förhållandena om ett av Botswanas urfolk, San-folket, tidigare kallat the Bush-people.

Cesams öppna jubileumsföreläsningar 29 november 2010

Lokal: Hörsal E, Humanisthuset, Umeå universitet

13.00-14.00 Indigenous Research in a global context
Professor Linda Tuhiwai Smith, The University of Waikato, Aotearoa, New Zealand

14.10-15.00 The Situation of the San - the Indigenous People of Southern Africa
Maitseo Bolaane, University of Botswana.

15.10-16.00 Ethical space
Professor Willie Ermine, First Nations University, Canada.

Föreläsningsprogram 30 november

För ytterligare information

Gabriella Nordin, Centrum för samisk forskning, Umeå universitet Tel 090-786 62 97
E-post: gabriella.nordin@cesam.umu.se