Publicerad: 2016-08-29

Change the game – en dag för rörelserika barn

NYHET Idrottshögskolan är en medspelare i Change the games aktivitetsdag som arrangeras den 10 september på Nolia i Umeå. Barn och ungdomar får under dagen chansen att prova på nya träningsformer sida vid sida med några av våra största stjärnor. Samtidigt får föräldrar och ledare ta del av senaste forskningen kring barn- och ungdomsidrott, presenterad av ledande forskare och experter.

Den 10 september är det dags för Change the games kostnadsfria heldag på Nolia i Umeå. Temat är "rätt till rörelse" – att vara rörelserik är lika viktigt som att kunna räkna, skriva och läsa. Det är också grundläggande för att barn och unga ska vilja prova på och utvecklas inom olika idrotter utifrån deras villkor. Projektet vill att så många som möjligt ska ha lusten och förmågan att röra sig – så mycket som möjligt, så länge som möjligt!

Under dagen får barn och ungdomar chansen att prova på nya träningsformer sida vid sida med några av våra största stjärnor. Föräldrar och ledare får samtidigt ta del av senaste forskningen kring barn- och ungdomsidrott, presenterad av ledande forskare och experter.

Välkommen till denna heldag med aktiviteter för barnen och kunskap för föräldrar och ledare.

Läs mer om Change the game, 10 september

Idrottsbloggen: Jonas Olsson, Balticgruppen.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson