Publicerad: 2019-09-06

Change the game Umeå, 10-14 September 2019

NYHET Change the game 2019 handlar om att öka lusten, förmågan och möjligheten att röra på sig och bidra till att utveckla rörelserika samhällen. Välkommen till en rörelserik och inspirerande vecka för såväl barn, ungdomar som vuxna!

Idrottshögskolan är en medspelare i projektet Change the game som bidades år 2014 av Balticgruppen. Syftet med Change the game är att arbetet ska bidra till hållbar social samhällsutveckling genom rörelserikedom. Vägen till rörelserikedom går via ökad lust och förmåga, men kräver också att vi ger våra barn och unga möjlighet och trygghet att röra på sig samt nycklar till att låsa upp kreativiteten. För att uppnå allt detta måste vi samverka brett och utbyta erfarenheter mellan föräldrar, ledare, pedagoger och beslutsfattare inom bl a idrott, skola, hälsovård samt kultur- och fritidsförvaltningar.

Årets tema: Berikad av rörelserikedom -Hur kan vi med hjälp av ”physical literacy” berika aktiviteter och miljöer som ökar barn och ungdomars lust, förmåga och möjlighet att vara fysiskt aktiva?

Späckat program under Change the game veckan

Under vecka 37 arrangeras många olika event inom Change the game:

10-14 september: PWP 2019 (International conference: Pediatric Work Physiology, Children & Exercise)

10-14 september: International Physical Literacy Conference Europe

10 september: Utbildning för ledare – cirkus & dans