Publicerad: 2013-11-18

Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik firar 25 år

NYHET Teknisk fysik var Umeå universitets första civilingenjörsprogram. Nu firar utbildningen 25 år med aktiviteter under fem dagar för både studenter, alumner, personal, näringsliv och allmänhet. Det bjuds bland annat på fysikshow och föreläsning i Aula Nordica med Patrik Norqvist och näringslivsmässa på temat ”Teknisk fysik och framtidens utmaningar”.

– Teknisk fysik vid Umeå universitet är känt för att ha nöjda studenter, säger Maria Hamrin, programansvarig för civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik. En sak som utmärker oss är den nära kontakten mellan studenter, lärare och programledning. Vi antar bara drygt 60 studenter varje höst, så lärarna hinner ta sig tid för dem. Unikt för Umeå är också möjligheten att ta en kombinerad examen i sjukhusfysik och teknisk fysik, det är vi ensamma om i landet.

Umeå universitets civilingenjörsutbildning i teknisk fysik var också den enda i landet som fick högsta betyg, mycket hög kvalitet, i Universitetskanslersämbetets nyligen genomförda kvalitetsutvärdering.

– Vi är naturligtvis mycket glada och stolta över detta fina utlåtande och det gör oss ännu mer motiverade att fortsätta jobba hårt med kvalitet och utveckling av programmet, säger Maria Hamrin.

Firandet inleds onsdag 20 november kl. 18 i Aula Nordica med jubileumsföreläsning, fysikshow i flera akter med bland andra tv-fysikern Patrik Norqvist, Hollywoodfysik och vetenskapsduell. Evenemanget är öppet för studenter, universitetsanställda och allmänheten.

Fredag 22 november hålls en montermässa i Lindellhallen, Samhällsvetarhuset, och teknisk fysik bjuder tillsammans med Sveriges Ingenjörer på mingellunch för föranmälda alumner, studenter och företag. Kl 13–15.45 fortsätter evenemanget i Hörsal A, Samhällsvetarhuset. Alumner från teknisk fysik presenterar framtidens utmaningar inom sin bransch och diskuterar vilken kompetens och vilka färdigheter man söker hos blivande medarbetare. Framtidsspaningen avslutas med en paneldebatt där alumner, teknisk fysiks ledning och fakultetsledningen medverkar. Moderator: Robert Gabrielsson, Koinor Future AB.

Allmänheten och massmedia hälsas välkomna till dessa aktiviteter.

Jubileumsveckan bjuder också på en rad andra aktiviteter för studenter och alumner från programmet, bland annat studiebesök på Umevatoriet, ärtsoppsmiddag och bankett i Skogis kårhus.

Läs mer om civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik

För mer information, kontakta gärna:Maria Hamrin, programansvarig, civilingenjörsprogrammet i teknisk fysikTel: 090-786 60 36, 070-325 80 38
E-post: maria.hamrin@physics.umu.se

Krister Wiklund, biträdade programansvarig, civilingenjörsprogrammet i teknisk fysikTel: 090-786 50 45, 070-2487303