Publicerad: 2018-05-29

Civilingenjörsstudent invald i IVA:s studentråd

NYHET Amanda Vikström, civilingenjörsstudent vid Umeå universitet, har utsetts till Umeå universitets representant i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens studentråd.

Amanda Vikström studerar på civilingenjörsprogrammet i energiteknik vid Umeå universitet. Under det senaste året har hon varit ordförande i Umeå naturvetar- och teknologkår, NTK. Hon är också studeranderepresentant i Umeå universitets styrelse.

– Det känns otroligt roligt och ärofyllt att bli antagen till IVA:s studentråd, säger Amanda Vikström. Under mitt år som kårordförande för Umeå naturvetar- och teknologkår har jag verkligen fått upp ögonen för högskolepolitiken och den högre utbildningens värde för samhällsutvecklingen. Det känns därför väldigt roligt att få denna möjlighet och jag tror att med min breda erfarenhet av studentinflytande kan jag bidra med ett värdefullt studentperspektiv. En fråga som jag brinner lite extra för är breddad rekrytering, och speciellt till ingenjörsutbildningarna då jag själv läser till civilingenjör.

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, har till uppgift att till nytta för samhället främja tekniska och ekonomiska vetenskaper, samt näringslivets utveckling. Ett av akademiens prioriterade områden är utbildning och forskning, där studentrådet aktivt bidrar med att tillföra ett viktigt student- och doktorandperspektiv genom deltagande i projekt, workshops och seminarier. Studentrådet består av engagerade studenter från Sveriges universitet och högskolor med civilingenjörsutbildningar, Sveriges lantbruksuniversitet och handelshögskolorna i Stockholm och Göteborg.

Studentrådets verksamhet är till stor del projektorienterad och bedrivs på nationell och regional nivå. Några ämnen som behandlas är samverkan mellan näringsliv och studenter, teknikintresse bland ungdomar, gymnasisters val av högre utbildning och entreprenörskap.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog