Publicerad: 2023-02-21 Uppdaterad: 2023-02-24, 08:18

Civilingenjörsstudent kan bli Årets tech-tjej 2023

NYHET Jasmine Lundvall, student på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi vid Umeå universitet, är en av de tio finalisterna i tävlingen Årets tech-tjej 2023. Vinnaren kommer att få mentorer inom branschen, samt driva ett projekt för att inspirera yngre att satsa på en karriär inom tech.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Det känns jättekul, spännande och samtidigt overkligt att komma med, säger Jasmine Lundvall. Jag blev väldigt chockad när jag fick meddelandet om att vara en av tio finalister för utmärkelsen.

Jasmine hade inga planer på att anmäla sig till tävlingen, men blev peppad av sina närmaste kompisar.

– När jag väl satt och fyllde i anmälan, kändes det väldigt bra! Att välja en utbildning och karriär inom teknik har aldrig varit ett självklart val för mig. Det var först när en kollega som själv studerade till civilingenjör sa att teknikbranschen kunde vara något för mig, som jag själv insåg det. Jag vill visa att det finns många vägar till tech och att branschen är så otroligt bred, säger hon.

Pirrigt och lärorikt

Alla tio finalister bjöds till Microsoft i Stockholm, bland annat för olika tävlingsmoment och inspirationsföreläsningar.

– Jag var väldigt nervös och pirrig inför tävlingsmomentet, som bestod av en presentation av en caselösning och om mig själv. Men nervositeten släppte ganska direkt och alltsammans gick väldigt bra! Hela besöket hos Microsoft var otroligt givande, lärorikt och framförallt roligt. Vi fick träffa framgångsrika kvinnor inom tech som höll i inspirationsföreläsningar. Vi fick även lära oss mer om ett flertal organisationer och deras arbete för att få in fler tjejer i tech, till exempel Imagi, Kodcentrum, Space Academy och Hello World. Att få träffa resterande nio finalister var också fantastiskt kul. Alla var oerhört drivna, ambitiösa och jordnära.

Du pluggar till civilingenjör i industriell ekonomi. Varför valde du en ingenjörsutbildning och varför föll ditt val på just industriell ekonomi?

–  Mitt val att välja en ingenjörsutbildning hade förvånat mitt “unga” jag. Lilla Jasmine för tio år sedan tvivlade på att plugga vidare och hade inga planer på att det skulle vara inom teknik och civilingenjör. Jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet och saknade även behörighet. Tack vare min kollega och förebild som berättade om utbildningen och olika vägar som komvux och basår, så hittade jag tillslut hit.

Valde civilingenjörsprogram efter öppen ingång

Första terminen gick Jasmine Lundvall civilingenjörsprogrammet öppen ingång, vilket innebär att man får en extra termin på sig att välja inriktning. Det var ett bra sätt att få utforska de olika alternativen, tycker hon. Hon valde till sist industriell ekonomi och det har känts som “handen i handsken” från dag ett.

Hur ser dina framtidsplaner ut – vad hoppas du kunna göra efter examen?

– Mina framtidsplaner ändras hela tiden och jag känner mig öppen för olika möjligheter. För mig är det viktigt med tid för lärande och personlig utveckling på jobbet. Därför är Microsoft en otroligt attraktiv arbetsgivare för mig med deras traineeprogram “Microsoft Aspire”. Hela kontoret bjöd dessutom på en härlig atmosfär och stämning, så det hade varit kul att hamna där! Men vi får se vad framtiden har att bjuda på.

Vinnare och finalister får mentorer

Årets tech-tjej arrangeras av Microsoft. Vinnaren får delta i olika evenemang som Microsoft-representant under det kommande året, samt driva ett valfritt initiativ som syftar till att inspirera en yngre målgrupp att satsa på en karriär inom tech.

Årets tech-tjej erbjuds också två mentorskap. Det ena är med fokus på ledarskap och management med Therése Treutiger, ansvarig för Microsoft Sveriges verksamhet inom partner, startup och innovation, och det andra med syfte att djupdyka inom teknik med Daniel Akenine, nationell teknikchef för Microsoft Sverige. Samtliga topp tio-finalister tilldelas också var sin mentor ut Microsofts nätverk.

Läs mer om tävlingen Årets tech-tjej 2023