Publicerad: 2017-10-23

Civilministern, tiggeri och Trump på programmet när jurister jubilerar

NYHET Juridiska institutionen vid Umeå universitet fyller 40 år. Det firas 10 november med en heldag med föreläsningar i vitt skilda ämnen samt besök av civilminister Ardalan Shekarabi.

Civilminister Ardalan Shekarabi. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Under förmiddagen hålls föreläsningar om dagsaktuella ämnen, som huruvida man kan kriminalisera tiggeri, om regionalt självbestämmande från Åland till Katalonien och om vem som kan stoppa Donald Trump. Samhällsvetarhuset, sal S 505 och S 506.

På eftermiddagen hålls jubileumsföreläsningar på temat juridikens roll i samhället. Rektor Hans Adolfsson och prefekt Görel Granström hälsar välkomna. Senare på eftermiddagen talar civilminister Shekarabi på temat Förvaltningspolitik i utveckling, följd av chefs-JO Elisabeth Rynning som talar på temat Goda jurister – om rätt och etik i teori och praktik. Samhällsvetarhuset, hörsal A.

Dessutom håller studenter vid juristprogrammet under förmiddagen ett rättegångsspel där en figur vid namn Arne står åtalad för rattfylleri. Det sker i Samhällsvetarhuset, S 504.

Ingen föranmälan krävs.

Till programmet