Publicerad: 2014-08-19

Curie: Forskare följer musikfiler på nätet

NYHET Vetenskapsrådets tidning Curie uppmärksammar i en artikel ett forskningsprojekt som leds av Pelle Snickars, medieforskare vid Umeå universitet, som går ut på att starta ett skivbolag för att undersöka hur mediekulturer sprids på nätet.

Pelle Snickars

Ur artikeln: "Professor Pelle Snickars vid Umeå universitet och ett par forskarkolleger vid olika lärosäten fick idén att starta ett digitalt skivbolag för att ansluta det till Spotify.

Som skivbolagsdirektörer hoppas de få tillgång till distributionsplattformar som till exempel Spotify analytics och kan undersöka trafiken på sajten. Vilka som lyssnar och vilken information de lämnar efter sig – sociala spellistor, delningar och upprepningar av filer samt antal klick i olika sammanhang.

– Vi vill dokumentera filernas färd genom det digitala eko-systemet, kommenterar Pelle Snickars."

Läs hela artikeln på tidningencurie.se

Redaktör: Per Melander