Publicerad: 2010-01-27

CV-granskning på Uniaden

NYHET När Uniaden 2010 slog upp portarna fanns ENS studentinformatörer på sin naturliga plats - mitt bland kommuner, företag och organisationer. Och studenter, givetvis. - Det är jättenyttigt att ENS erbjuder hjälp, speciellt när det gäller CV-granskning, säger Camilla Svensson, som är på jakt efter jobb inom energiteknik.

Bild: Camilla Svensson, Jesper Nilsson och Olof Svensson besökte Uniaden för att få kontakt med potentiella arbetsgivare.

Uniaden, en av Sveriges största årligen återkommande arbetsmarknadsdagar, fyller femton år i år och passade på att fira. Utanför entrén vilade en trettio meter lång snödrake, och strax intill serverades varm saft från en bardisk av hårdpackad snö. Inne på Universum bjöds på tårta, och en grupp cheerleaders i Uniaden-tröjor basunerade ut att Uniaden firar femton år som arbetsmarknadsevent.

- Vi har bara gått runt och rekat hittills. Men jag ser att en del som tidigare har läst med oss har fått jobb och står och informerar här i år, säger Olof Svensson, som tillsammans med Camilla Svensson och Jesper Nilsson kryssar fram mellan montrar och informatörer på Uniaden.

Camilla och Olof läser båda de sista poängen på Ingenjörsprogrammet i energiteknik, och är snart på väg in på arbetsmarknaden. De ser Uniaden främst som en möjlighet att bli hänvisad till rätt person inom företaget, och att på så vis hitta en väg in i organisationen.

- Förra året på Uniaden fick jag de första kontakterna som ledde fram till mitt exjobb, säger Camilla Svensson, som i år har tänkt prata med EON, Vattenfall och konsultföretag med koppling till energiteknik.

ENS erbjöd bland annat CV-granskning och upplyste som de möjligheter till karriärvägledning som finns inom ENS. Man informerade även om portalen www.examensjobb.nu, där universitetsstudenterna som vill skriva på uppdrag kan söka bland aktuella examensarbeten och uppsatser.

- Det gick jättebra. Det känns som att vi nådde ut till många studenter i dag, säger Elin Furberg, en av ENS studentinformatörer som deltog vid Uniaden.

Under de sex timmarna beräknas upp till 6000 studenter har vimlat bland Uniadens åttiotal montrar.

Redaktör: Linn Svensson