Publicerad: 2014-09-01

Cyklade 210 mil för att läsa IT Management

NYHET Haile Negussie cyklade 210 mil för att läsa IT Management i Umeå. En populär utbildning med stort söktryck. 44 studenter har antagits varav hälften kommer från andra länder än Sverige.

Under de senaste åren har antalet studenter ökat på den tvååriga utbildningen IT Management vid institutionen för Informatik och intresset från internationella studenter har varit mycket stort. Så är det också inför denna höst då omkring hälften av de 44 antagna kommer från andra länder än Sverige.

Haile Negussie, från Addis Abeba, Etiopien, är en av de hundratals internationella studenter som börjar på Umeå universitet nu i höst. Hans resa till Umeå blev något utöver det vanliga, berättar han i en intervju på Umeå universitets webb. När han fick besked om att han var antagen beslöt han sig för att passa på att uppleva Europa genom att cykla hela vägen upp till Umeå.

Resan började med att Haile flög från Etiopien till Milano, köpte sig en cykel i Turin och begav sig norrut på vad som skulle bli en månadslång resa för att nå Umeå. Totalt blev det 320 mil vara 210 på cykeln. Delar av övriga resan tog han buss, tåg och färja.

Avancerad it-utbildning

Haile berättar att han lockades till Umeå för här fanns en avancerad utbildning inom it med undervisning på engelska.

– Jag bestämde mig för Umeå för att så många internationella studenter är nöjda med utbildningen, säger Haile, som tidigare arbetat som nätverksingenjör på Techno Brain, ett multinationellt företag baserat i Afrika, berättar Haile för Umeå universitets webb.

När det gäller framtida ambitioner och karriär hoppas Haile bli företagare inom it-området, och bidra till att öka tillgången av teknik i Etiopien och den afrikanska kontinenten.

Redaktör: Mikael Hansson