Publicerad: 2023-04-21

DA: "Synen på svenska språket som integrationsverktyg bör ändras"

NYHET "I batterifabriken [i Skellefteå] jobbar redan runt 1500 medarbetare, från 80 olika länder, och många av dessa visar sig, hör och häpna, fortfarande inte kunna svenska". Andreas Nuottaniemi, Institutionen för språkstudier, skriver i Dagens arena.

"På platser som Malå, Arjeplog och Övertorneå, med få inflyttare och en åldrande befolkning, har det emellertid under en tid sett annorlunda ut. Tack vare det dubbla behovet av statliga bidrag för mottagandet och framtida arbetskraft inom främst äldreomsorgen kan, skriver Eriksson, 'till och med invandrare få ett hjärtligt välkomnande' där".