Publicerad: 2019-12-12

Heldag om berättande i ett förändrat medieklimat

NYHET Med en större mängd information i omlopp och skräddarsydda mediebubblor frågar MKV-dagen vad krävs av dagens kommunikatörer som ska nå människor och väcka engagemang?

Text: Hanna Kalla

Som hjälp för att svara på det deltog personer som jobbar inom mediekommunikation på olika sätt. En av dem var Ingemar Larsson från Plokk kommunikation som pratade om varumärkesbygge.

Simon Östenhof från Soja kommunikation berättade för studenterna om vad han hade velat veta innan han började sitt jobb som manusförfattare och projektledare i ett företag som gör infografik och animationer.

Alexandra Andersson, alumn från medie- och kommunikationsvetenskap i Umeå är byråproducent vid INGO och deltog också för att prata om vad en byråproducent gör. Deltog gjorde även Nicolina Burman, redaktör för den Umeålokala sajten Umeå X som pratade om att nå "kräsna millennials".

"Årets MKV-dag ägnas åt berättande i ett förändrat medielandskap. Med hjälp av fyra föreläsare kommer vi att undersöka den fördjupade berättelsens plats i en tid när bristvaran inte längre är information, utan tid och tålamod." skriver arrangörerna från medie- och kommunikationsvetenskap i programmet.

Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Välkommen till Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Våra program

Värdegrundsfrågor, kommunikationsteknik och praktik gör dig redo för en modern arbetsmarknad.

Våra kurser

Grundnivå, avancerad eller fristående. Hos oss kan du läsa flera sorters kurser inom många olika huvudområden.