Publicerad: 2020-10-01

Dags att nominera till utmärkelsen Årets vän

NYHET Känner du till någon du vill nominera till utmärkelsen Årets vän? Utmärkelsen Årets vän är instiftat för att främja samverkan mellan universitetet och externa aktörer. 2020 delades priset ut för första gången och gick till Björn Lyrvall, tidigare Arktis-ambassadör.

Text: Anja Axelsson

Utmärkelsen går till en extern person som gjort något bra tillsammans med Umeå universitet, verkat för öppenhet och samarbete över gränser. Det kan vara en före detta student, någon från ett annat universitet, eller en person som är verksam inom den privata, offentliga eller ideella sektorn. Samarbetet ska ha skett under de tre senaste åren.

Nomineringsperioden är 1 oktober – 31 oktober.

Utmärkelsen Årets vän delas ut i samband med Kunskapsnoden, 21 januari 2021.

Vem får nominera?

Umeå universitets medarbetare och studenter kan nominera personer, och en kommitté utser vinnaren. Kommitténs beslut kan inte överklagas.

Så här nominerar du

För att nominera en person skickar du ett mejl till ewa.lantz@umu.se. Mejlet ska innehålla namnet på personen samt en kort motivering (max 200 ord) varför den föreslagna personen har gjort sig förtjänt av utmärkelsen.