Publicerad: 2006-03-13

Dålig sömn vanligaste orsaken till trötta yrkesförare

NYHET Kort sömn och dålig sömnkvalitet är de stora riskfaktorerna till sömniga yrkesförare. Kort eller dålig sömn är en viktigare riskfaktor än körtider, arbetstider, ålder eller erfarenhet.

Det visar Johannes van den Berg, doktorand på Arbetslivsinstitutet i Umeå. Han kommer inom kort att disputera vid Umeå universitet med sin avhandling om mätinstrument och riskfaktorer för sömnighet bland yrkesförare, Indicators and Predictors of Sleepiness.

– Upp till en fjärdedel av de yrkesförare som sov mindre än sju timmar, eller som sov dåligt före sitt arbetspass, var ofta eller alltid sömniga under körning. Att köra sömnig jämförs ofta med att köra onykter och sömniga förare uppskattas orsaka var femte trafikolycka, säger Johannes van der Berg.

Johannes van den Berg har frågat drygt 150 yrkeschaufförer om sömnvanor, arbetsförhållanden och individuella villkor som till exempel ålder, erfarenhet och rökning. Många chaufförer som deltog i studien klagade på dåliga arbetsförhållanden, långa och stressiga körningar och tunga skift, enligt Johannes van den Berg.

– Om vi vill förebygga trafikolyckor bör vi skapa arbetsscheman som gynnar bra sömn före körning, säger Johannes van den Berg.

Johannes van den Berg disputerar vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, yrkesmedicin vid Umeå universitet. Disputationen äger rum fredagen 17 mars klockan 9 i stora föreläsningssalen på Arbetslivsinstitutet, Umeå

Läs avhandlingen: www.arbetslivsinstitutet.se

Ytterligare frågor besvaras av:Doktorand Johannes van den BergTel: 090-17 60 33Mobil: 0706-88 24 00
E-post: johannes.van.den.berg@arbetslivsinstitutet.se