Publicerad: 2010-04-19

Daniel Richardsson OS-medaljör och alumn vid Umeå universitet

NYHET När de svenska herrarna vann OS-guld i stafett på skidor i Vancouver gjorde Daniel Richardsson en lysande insats på första sträckan. För fyra år sedan tog han examen på Idrottspedagogiska programmet vid Umeå universitet.

När de svenska herrarna vann OS-guld i stafett på skidor i Vancouver gjorde Daniel Richardsson en lysande insats. För fyra år sedan tog han examen vid Umeå universitet. Under OS blev han guldmedaljör på stafetten tillsammans med Johan Olsson, Anders Södergren och Marcus Hellner.
– Vi är ett härligt lag och vi visste att vi hade bra möjligheter att vara med och fajtas om medaljer. Att det räckte ända fram till guld var jättekul, berättar Daniel.

På herrarnas femmil svarade han för ännu ett starkt lopp och slutade sjua.

För fyra år sedan tog Daniel examen på idrottspedagogiska programmet vid Umeå universitet.
– Jag valde att plugga i Umeå för att det är rejäla vintrar med bra förutsättningar att åka skidor där, men också för att Umeå universitet har ett brett utbud av utbildningar, förklarar han.

Daniel beskriver Umeå som en fin stad och en rolig studentstad. Fritiden tillbringade han förstås mest i skidspåren under vintrarna och på motionsanläggningen Iksu för hårda gympapass och tuff träning på gymmet.
– Jag uppskattade att allt var så lättillgängligt. Det var enkelt att kombinera studier och träning, och nära till staden, skidspåren, naturen och Iksu. Ett härligt studentliv helt enkelt och förstås ett och annat roligt partaj.

Redaktör: Anette Olofsson