Publicerad: 2023-05-24

Dansande smarta hem och individanpassad kost på UID23

NYHET Den 30 maj kommer en internationell skörd av unga designers att avslöja nära 40 designkoncept för världen. Vid UID23 | Design Talks & Degree Show, kommer en spännande samling innovationer – allt från dansinspirerad kommunikation med våra smarta hem, till stöd för barnmorskor i flyktingläger, till bärbar teknik för personliga dieter – att presenteras.

Text: Jens Persson

Ta ett kliv in i framtiden när nykläckta designers från hela världen delar med sig av sina visioner för en annorlunda, och bättre, framtid. Den 30 maj visar avgångsstudenter sina examensarbeten under en livestreamad show på Designhögskolan vid Umeå universitet. Under eventet kommer studenterna presentera sina examensprojekt muntligt, via 3D-modeller och genom digitala visualiseringar. Den påföljande utställningen ger fysiska besökare möjlighet att prata med studenter och utforska deras visioner ytterligare genom prototyper, modeller, interaktiva aktiviteter och videoexpositioner.

Redan i dag går det att smygtitta på projekten i UID23 | Project Gallery. Allmänheten kan utforska den fysiska utställningen under den publika examensutställningen som äger rum den 3 juni.

– Årets event är en demonstration av de starka värderingar vi bär på kring samarbete, människor och vår planet. Besökare, och de som följer oss digitalt, kommer att få bevittna innovativa projekt som tänjer gränserna för kreativitet och fantasi. I år har studenterna varit med om en transformativ resa när de utforskat gränserna för hållbarhet och design. Med stor stolthet presenterar vi nu deras koncept och perspektiv för hur vi ska tackla de svåra utmaningar som vårt moderna samhälle står inför, säger Demian Horst, prefekt vid Designhögskolan.

Inriktade på att förändra världen

När designvärlden nu vänder blicken mot Umeå förbereder sig nästa generations designers för att göra verklig skillnad, inriktade på att förändra världen genom design. De visionära projekt som visas upp under UID23 bär en stark koppling till samhällelig omställning, såväl social som miljömässig. Årets projektskörd inkluderar bland annat en grön digitalisering av småskaligt jordbruk, återuppbyggnad av sociala kontaktnät genom kollektivtrafik samt digitala upplevelser för ett fossilfritt internet.

Jag ville bort från att designers måste skapa varje interaktion.

Amanda Wallgren, som examineras från mastersprogrammet i interaktionsdesign, använde koreografi och dans i designprocessen för att undersöka relationen med våra digitala produkter i hemmet, med syftet att skapa mer humanistiska interaktioner.

– Jag ville bort från att designers måste skapa varje interaktion, för att i stället föreslå att vi kan erbjuda verktyg som ger användarna möjlighet att utnyttja sina egna personliga sätt att röra sig. Designen, som kallas "Choreographic Interface" gör, på olika sätt, hemmet till en plats som uppmuntrar, stärker och lyfter personliga rörelsespråk genom att visualisera möjligheter att röra sig på roliga, lekfulla och kreativa sätt, säger Amanda Wallgren.

Varje år gör Designhögskolans globala räckvidd att man lockar studenter från hela världen. Tillsammans med ett internationellt nätverk av samarbetspartners inom forskning, industri och civilsamhälle har den årliga examensutställningen blivit en plats där nya trender föds, och där samtal förs om vart design är på väg. Till UID23 i Umeå reser representanter från multinationella företag som Nokia, BMW, PayPal, LEGO och Huawei till Umeå för att följa upp samarbeten med studenter, för att titta på presentationer och portfolios, och för att rekrytera nästa generations industridesigners.

Öppet för allmänheten

Den 3 juni slår Designhögskolan upp dörrarna för allmänheten när den publika examensutställningen äger rum. Här får Umeåbor och tillresta möjlighet att möta våra unga designers och utforska de olika projekten och diskutera förändringskraften i design med de nyexaminerade studenterna.

Se livesändningen.