Publicerad: 2012-09-12

Dansgruppen Nomo Daco samarbetar med Arkitekthögskolan

NYHET Dansgruppen Nomo Daco beviljades i dag 600 000 kronor av Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott för projektet Staden. Det omfattar ett samarbete med Arkitekthögskolan, det lokala konstlivet, ideella föreningar samt konstnärer verksamma i Danmark, Frankrike, Vietnam och Turkiet.

Dansgruppen Nomo Daco vill med projektet Staden skapa ett allkonstnärsverk med nya kopplingar mellan design, arkitektur och scenkonst. I fokus står frågan vad en stad är och kan vara och verkligheten i Umeå. Projektet har en kärna med ett stort allkonstnärsverk som visas i Umeå under en vecka, men det ska även bestå av individuella moduler som under året visas på olika orter i regionen.

Ska bli en ny upplevelse

Varje del kan vara fristående, med fem delar som kan spelas i regionen på mindre scener och i alternativa scenrum. Dessa delar kan de internationella konstnärerna ta med hem och visa i sitt hemland. Under skapandeprocessen genomförs dessutom öppna visningar, workshops och föreläsningar.

– Det här är ett stort och spännande projekt där vi kommer att ge Umeåpubliken något de aldrig tidigare upplevt, säger Tove Skeidsvoll, koreograf och dansare i danskollektivet Nomo Daco.

Halva summan först

Samarbetet med Konstnärligt campus och Arkitekthögskolan ska bland annat utmynna i att en stor scenbild byggs upp på Konstnärlig campus. Dessutom finns en arkitekt med i det konstnärliga teamet för föreställningen. Nomo Daco söker pengar även från Kulturrådet och andra finansiärer. Kulturhuvudstadsutskottets beslut blev att 300 000 kr utbetalas under 2013 och lika mycket under 2014, efter godkänd rapportering till Umeå2014.

Mer information:

Katrin Sten, Arkitekthögskolan 090-786 59 76
katrin.sten@arch.umu.se Sven-Olov Edvinsson (C) vice ordförande kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott Umeå kommun 070-602 66 34
sven-olov.edvinsson@umea.se Tove Skeidsvoll koeograf och dansare, Nomo Daco (Northern Movement Dance Company) 070-255 72 63
tove@nomodaco.com Claes Björnberg presskommunikatör Umeå kommun 090-16 13 43 070-775 99 11
claes.bjornberg@umea.se
Denna bild får användas i anslutning till information om dansprojektet Staden av Nomo Daco. Illustration: Peter Öhgren
Umeå har utsetts till Europas kulturhuvudstad 2014. Varje år utser EU två kulturhuvudstäder i Europa, med syfte att belysa vårt gemensamma kulturarv och väcka intresse för den kulturella rikedom som finns i länderna inom EU. I Umeå är satsningen en viktig del av kommunens långsiktiga tillväxtstrategi. Den ger ett större intresse för staden och dess aktörer, och bidrar till kulturdriven tillväxt. Det skapar nya möten, nätverk och samverkan mellan Västerbotten och Europa.

Redaktör: Ingrid Söderbergh