Publicerad: 2009-12-01

Dansk arkitekt leder nya Arkitekthögskolan

NYHET Möjligheten att få bygga upp en helt ny, modern och internationell arkitektutbildning var svår att motstå för den välrenommerade danske arkitekten Peter Kjær. Sedan i höst tillbringar han veckorna på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet och helgerna med familjen i Ebeltoft.

Foto: Elin Berge

– Det är en fantastisk chans att få vara med om att starta en ny arkitektutbildning och dessutom få bygga upp forskningen. Konceptet med Konstnärligt campus ger ytterligare möjligheter att skapa något unikt. Universitetets inkubatorverksamhet är också mycket intressant. Därför var det ett enkelt val, säger Arkitekthögskolans rektor Peter Kjær med ett leende.

Peter Kjær är en internationellt respekterad arkitekt och var tidigare rektor för Arkitektskolen i Århus, en av Europas främsta arkitektutbildningar.

I Umeå har Peter varit med under hela uppbyggnadsprocessen; från hösten 2007, då universitetet började skissa på en ansökan om arkitektexamen, tills att de 60 första studenterna anlände.
– Jag vill skapa en utbildning med en konstnärlig och hållbar profil kopplad till akademisk arkitektonisk teori. Forskning och utbildning ska stödja varandra. Studenterna ska ha en gedigen yrkeskompetens men även vara förberedda för forskning, förklarar han.

Nytänkande behövs

Drygt 300 personer sökte till utbildningen.
– Vi har fantastiskt flitiga studenter. När vi frågar dem varför de valde att studera hos oss får vi två svar; de vill vara med om något nytt och de är tilltalade av vår konstnärliga profil. Två mycket bra argument, tycker jag.

Peter vill bygga upp en yrkesrelaterad utbildning och forskning gärna i samarbete med byggindustrin, arkitektbranschen, ingenjörer, sociologer och andra som kan bidra till att utveckla arkitekturen.
– Det finns ett stort behov av nytänkande. Vi måste återuppväcka samtalet om arkitekturens roll i samhället. Vi behöver bland annat foga ihop det konstnärliga med resursmedvetenhet. Det är viktigt att arkitektur inte betraktas som något exklusivt, utan som de fysiska ramar som vi lever inom och som vi måste fundera på hur vi kan förbättra.

Tre forskningslaboratorier

Forskningen ska byggas upp runt tre laboratorier. Ett med en teoretisk inriktning mot omskapande – rethinking – av arkitektur, ett inriktat mot hållbar arkitektur och produktion i samarbete med byggindustrin.
– Det tredje kallar vi Immediate Architectural Intervention. Att föra in arkitektur i en miljö innebär alltid konsekvenser. Jag tycker att det är viktigt att medvetandegöra konsekvenserna och undersöka dem i ett globalt perspektiv

Peter Kjær ger ett energiskt intryck. Ögonen registrerar nyfiket omgivningen, han verkar ha en öppenhet att omtolka och gestalta alla sinnesintryck. Om Umeå har han än så länge bara gott att säga.
– Det är en trevlig stad med många fina rum. Björkalléerna och älven är två exempel. Jag promenerar längs älven nästan varje dag, det är fantastiskt att se hur ljuset förändras under året.

Nära hem till Danmark

Han tycker att Umeåborna verkar öppna och vänliga men det som kanske fascinerar honom mest är att flyget landar mitt i staden. Som snabbast tar det cirka fem timmar för Peter att komma hem till hustrun och de två yngsta barnen – av fem – som bor hemma, en 15-åring och en 17-åring.
– Det fungerar riktigt bra, säger han.

Anna Valtonen och Peter KjaerPeter Kjær och den nya rektorn för Designhögskolan, Anna Valtonen.
Foto: Elin Berge

Mer om Peter Kjær

Född: 1949
Äter helst: italienskt