Publicerad: 2019-02-07

Datatjej stöttar kvinnor och icke-binära i IT-branschen

NYHET 6-8 februari pågår konferensen Datatjej vid Umeå universitet. Drygt 100 kvinnor och ickebinära deltar, liksom ett 20-tal företag. Konferensen avslutas under fredagen med en mässa på Universum för föreningen Datatjejs medlemmar.

Föreningen Datatjej har nära 3 000 medlemmar och arrangerar varje år en konferens som alternerar mellan olika lärosäten i landet.

Varför behövs föreningen Datatjej?
– För att låta kvinnor och icke-binära få en chans att komma ut i arbetslivet, att öka deras chanser och ge dem en fot in i IT-branschen, säger Christina Metcalfe, projektledare för årets konferens.

Är det svårare för tjejer och icke-binära att ta sig in i IT-branschen?
– Det tycker vi absolut, säger Christina Metcalfe. Vi har pratat med många medlemmar som tycker att det är svårt att komma ut i en bransch där det kanske inte finns en enda kvinna på företaget eller där det finns väldigt få. Därför tycker vi det är viktigt att vi nätverkar tillsammans, så att vi redan har ett kontaktnät när vi tar examen och kommer ut i arbetslivet.

Samtidigt har jag fått en bild av att kvinnor är eftertraktade i IT-branschen?
– Så är det absolut, säger Christina Metcalfe. Vi anställs ofta, men det är få kvinnor som faktiskt stannar kvar. Man trivs inte riktigt eller det funkar inte riktigt som man har tänkt sig. Det kan finnas många olika anledningar, inte bara att det är få kvinnor.

Syftet med konferensen är låta deltagarna nätverka, både med varandra och med de inbjudna företagen. Företagen presenterar dels sin verksamhet, dels har de blivit ombedda att berätta om intressanta projekt de genomfört eller något annat som kan bidra till ökade kunskaper bland deltagarna. Konferensen avslutas med en mässa för föreningens medlemmar på Universum.

– Alla kan inte delta i konferensen, antalet är begränsat till 100. Därför öppnar vi upp för resten under mässan. Vi har några medlemmar som åkt hit bara för mässan, men det blir också många umetjejer som kommer då.

Vad hoppas du få ut av konferensen?
– Att den ska inspirera kvinnor och icke-binära att fortsätta med IT och att komma ut till företagen, säger Sara Dimow som ingår i arrangörsstaben.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Press

Här hittar du aktuell information som riktar sig till journalister och media.

Kalender

Föreläsningar, mässor, konferenser och disputationer. Se vilka evenemang som är på gång.

Nyheter, porträtt och reportage

Vad är senaste nytt? Här listas nyheter om universitetet och vår verksamhet.