Publicerad: 2014-02-27

Datavetenskap lockar gymnasieelever

NYHET It-utbildningar vid Umeå universitet håller sig framme när 3000 gymnasieelever från hela Norrland besöker Umeå universitet för att få veta mer om framtida studievägar.

Totalt kommer det 31 bussar med 1 500 gymnasieelever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster. Från Umeå med närområde deltar ytterligare närmare 1 500 elever.

På informationsdagen får eleverna inspiration och information om universitetsstudier. Parallellt äger över 100 aktiviteter rum, allt från föreläsningar och studiebesök till information om vad som är viktigt att tänka på inför jobbsök. Under hela dagen pågår dessutom en inspirationsmässa med lärare, studenter och studievägledare som står redo att svara på elevernas frågor.

Ett populärt inslag under dagen kommer från studenter som siktar på att bli civilingenjörer i bland annat teknisk datavetenskap. För gymnasieeleverna demonstrerar de hur en träningsplattform för skogsavverkning fungerar med stöd av datorsimulering. Träningsplattformen kommer från Oryx Simulations i Umeå och är anpassad för skogsföretaget Komatsu Forests maskiner.

Ett praktiskt exempel på utvecklingsprojekt som studierna kan leda studenterna till att i framtiden jobba med.

Fredrik Georgsson från institutionen för datavetenskap testar spakarna i Oryx och Komatsu Forests träningssimulator. Ivrigt påhejad av studenterna Johan Nilsson och Mattias Hinnerson, både på civilingenjörsprogrammet Teknisk datavetenskap.

Bilden högst upp:
Melina Ögren och Filip Allberg, båda studenter på Teknisk datavetenskap med sikte på att bli civilingenjörer, visade träningssimulatorer för gymnasieeleverna.

Redaktör: Mikael Hansson