Publicerad: 2010-09-07

Dator vid Umeå universitet beslagtogs av polisen

NYHET En dator vid Umeå universitet beslagtogs av Umeåpolisen vid niotiden i morse. Tillslaget ingick i en samordnad insats i sju olika svenska städer och i 13 andra länder. Enligt Åklagarmyndigheten i Stockholm handlar det om misstanke om olovlig fildelning.

Det var vid 09.00-tiden på tisdag morgonen som polisen kom till universitetets datorcentral, UMDAC, med en order om husrannsakan. Polisen ville lokalisera en ip-adress som fanns vid Umeå universitet. Ip-adressen visade sig gå till ett datauttag i ett arbetsrum vid den kemiska institutionen.

– Vi vet inte riktigt vad det här handlar om. Enligt polisen har någon utnyttjat en ip-adress i arbetsrummet. Till rummet i fråga har många personer nycklar. Polisen beslagtog datorn men det behöver inte var den datorn som har använts. Någon kan ha kopplat in en annan dator till uttaget eller hackat adressen utifrån. Vad som har skett och hur det gått till får polisens utredning utvisa, säger Sören Berglund, It-chef vid Umeå universitet.

Åklagarmyndighetens pressmeddelande

Kontaktperson:Sören Berglund, it-chef, Umeå universitetE-post: soren.berglund@adm.umu.seMobil: 070-666 69 03

Åklagarmyndighetens pressmeddelande

Kontaktperson:Sören Berglund, it-chef, Umeå universitet