Publicerad: 2015-06-02

Dawn Skelton, Skottland, utsedd till hedersdoktor vid medicinska fakulteten

NYHET Dawn Skelton, professor i Ageing and Health vid Glasgow Caledonian University i Skottland, gästprofessor vid institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering sedan 2013, har utsetts till hedersdoktor vid medicinska fakulteten, Umeå universitet.

Dawn Skelton– Dawn Skelton delar generöst med sig av sina kunskaper och hon är inspirerande att samarbeta med. Det har medfört att forskare på flera enheter och institutioner inom medicinska fakulteten har kontakt med henne. Dessutom säger Dawn att Umeå och Umeå universitet är hennes ”andra hem” och hon sprider mycket positiv information om Umeå universitet i sina nätverk, säger Lillemor Lundin-Olsson, professor vid enheten för fysioterapi.

Dawn forskar inom äldreområdet med fokus på prevention av fall och skador samt på träning för äldre personer. Som gästprofessor har hon vistats hon vid Umeå universitet två gånger per år, 10-14 dagar per gång. Däremellan har samarbetet skett via distansöverbryggande medier. Hon samarbetar med flera forskargrupper på institutionen. Nyligen initierades ett samarbete som innebär att en forskare från enheten vid fysioterapi åker till Skottland. Under sina vistelser vid Umeå universitet har Dawn gett seminarier och undervisat i forskar-och grundutbildning samt varit granskare på doktorandseminarier. Hon samverkar också med Region Västerbotten i ett EU-projekt och med Sveriges Kommuner och Landsting.

– I am delighted to have been selected for an Honorary Doctorate from the Faculty of Medicine at Umeå University. This accolade is a rarity and I feel very honoured. This honour also cements the research and publication collaborations I have enjoyed building, and will continue to flourish, with Professor Lillemor Lundin-Olsson and others, kommenterar Dawn utmärkelsen.

Redaktör: Sara Lundell