Publicerad: 2013-10-17

De installeras som professorer under Årshögtiden 2013

NYHET 17-19 oktober hålls föreläsningar för allmänheten och alla intresserade i samband årshögtiden. Bland de 21 nya professorerna som installeras verkar två vid institutionen för kultur- och medievetenskaper. Professor i etnologi Anna Sofia Lundgren och professor i litteraturvetenskap Annelie Bränström Öhman.

Vid årshögtiden promoveras 8 hedersdoktorer, 21 nya professorer installeras och 13 vetenskapliga priser och 2 förtjänstmedaljer delas ut. Under lördag 19 oktober finns det möjlighet att lyssna på institutionens nya professorer.

Annelie Bränström Öhmans forskning och undervisning har genomgående rört kärlek och andra känslor i skönlitteraturen, feministisk teori och olika former av kreativt skrivande - från det litterära till det akademiska.

Lyssna på Annelie Bränström Öhman: "Från Bloomsbury till Missenträsk. Om Virginia Woolfs och Sara Lidmans författardagböcker".

Lördag 19 oktober, Humanisthuset hörsal F, klockan 09:30 - 09:50

Anna Sofia Lundgrens forskning har särskilt behandlat hur föreställningar om kön, sexualitet och ålder har betydelse i människors liv.

Lyssna på Anna Sofia Lundgren: "Apokalyptisk demografi? Berättelser om befolkningens åldrande och landsbygdens död".

Lördag 19 oktober, Humanisthuset hörsal F klockan 10:00 - 10:20

För länk till föreläsningsprogram och högtidsskriften se Umeå universitets pressmeddelande.

Redaktör: Therese Högberg