Publicerad: 2019-04-26

De tar en snabbare väg till skolans värld

NYHET I början av april var det avslutning för tredje gruppen nyanlända lärare och förskollärare på utbildningen Snabbspåret vid Umeå universitet. Utbildningen har innehållit både studier och praktik. Utbildningens teoretiska del på Snabbspåret har bedrivits både på svenska och arabiska.

Text: Per Melander

I en undervisningssal i KBT-huset är stämningen god och det är många skratt och glada miner vid avslutningen för årets studenter som gått Snabbspåret. Det är flera som också rörs till tårar, nu när det blivit dags för avsked, tack och adjö. Precis som vid vilken skolavslutning som helst.

Wesal Hamdan kommer från Damaskus i Syrien. Hon har arbetat som klasslärare i årskurs 1-6 i 24 år och rektor i 6 år och säger att hon genom utbildningen Snabbspåret inte minst har stärkt sina kunskaper i svenska språket.

– Utbildningen har varit jättebra för mig. Ahmed Hussein och Katarina Lindahl har undervisat på ett bra sätt och det har öppnat många dörrar för mig. Jag har fått lära mig saker som jag annars inte skulle ha känt till. Till exempel hur man hanterar och behandlar elever, konflikter och familjer. Saker som hjälper mig att nå mitt mål, att börja jobba i den svenska skolan, säger Wesal Hamdan.

Intill sitter Muhammed Yousef. Han har, efter att ha kommit till Sverige från Damaskus för fyra år sedan, varit bosatt i Arvidsjaur. Han är i grunden ingenjör och har sedan han kom till Sverige redan hunnit jobba som lärare i matematik.

– Jag har en ingenjörsutbildning sedan tidigare och planerar nu för att studera vidare och bygga på med fler NO-ämnen och få lärarbehörighet. Jag trivs jättebra i Arvidsjaur och genom Snabbspåret har jag fått en unik chans att visa min erfarenhet, vad jag kan och det här är ett sätt för mig att byta yrkesbana och bli lärare istället, säger Muhammed Yousef.

Överförbar kompetens och kunskap

Katarina Lindahl, projektsamordnare på Lärarhögskolan och en av de jobbar med Snabbspåret, berättar att de för många som söker permanent uppehållstillstånd är det viktigt att få ett fast jobb och att Snabbspåret är en väg att nå dit för de som tidigare jobbat som lärare i sina hemländer.

– Ändå, det är inte bara det som det handlar om, det är många som verkligen brinner för lärarjobbet. Och för oss handlar det om att se dessa människors kompetens och hur den kunskap många har med sig är överförbar. Det har varit viktigt för oss att förstå att de inte startar från noll, att det inte behövs jättemycket för att det ska fungera även här, säger Katarina Lindahl och fortsätter:

– Visst, språket är viktigt att de lär sig, men många är verkligen erfarna pedagoger. Många praktikhandledare vittnar om att det inte är som att ha en student, utan mer som en lärarkollega. Det är inga stackars offer utan det dom har behövt är att få den vägledning vi kan ge. Vi har så mycket att förlora på att inte ta till vara dessa människor.

– En sak som också är återkommande och som många har sagt är att ”…jag trodde inte att det skulle vara möjligt för mig att vara lärare i Sverige – men nu vet jag hur jag ska göra”.

Hoppas på fortsättning till hösten

Sedan starten av Snabbspåret är Ahmad Hussein projektledare för kursen. Han bekräftar det Katarina säger och lägger till något som många av deltagarna också har uttryckt:

– ”Det var ni som drog oss åt rätt håll”. Många får genom att gå Snabbspåret veta vad de behöver för att ta sig vidare. Innan, utan att ha haft kontakt med denna utbildning, var de ”blinda”. Vi kan, förutom att ge dem råd och vägledning, framförallt bidra till att de blir bekräftade som de pedagoger och lärare de redan är, säger Ahmad Hussein.

När det gäller en fortsättning, med en ny kull av lärare och förskolelärare till hösten, vet man just nu inte hur det blir. Fyra av de sex lärosätena som bedriver utbildning med Snabbspåret är klara och i Umeå hoppas man så klart att det blir en fortsättning.

– Det är arbetsförmedlingen som fattar beslutet om det blir en fortsättning även här i Umeå, och om beslutet skulle fattas sent, efter sommaren, så är vi ändå klara att starta en ny kurs med kort varsel, avslutar Ahmad Hussein.