Publicerad: 2013-09-12

Debatt om äldrevård avslutar populär tv-serie

NYHET Dokumentärserien ”Sveriges bästa äldreboende”, där forskare från Umeå universitet medverkar, nådde förra veckan en miljonpublik. I dag sänds det sista avsnittet som följs av en debatt ledd av journalisten Sverker Olofsson, hedersdoktor vid Umeå universitet.

Programmets syfte är att visa hur ett vanligt svenskt äldreboende kan förvandlas till ett bättre boende med hjälp av två experter. Yngve Gustafson, professor vid Umeå universitet, är en av experterna i serien och han har bland annat visat hur livet kan förändras till det bättre för pensionärerna när man ser över deras mediciner.
– Vi är extra glada över att vi fått förmånen att följa ett äldreboende i en kommun i Västerbottens inland, vi har blivit väl mottagna i Lycksele och är glada över att visa att det som är angeläget här också är relevant i hela Sverige, säger han i ett pressmeddelande från SVT.

Efter det sista avsnittet möts anhöriga, personal, politiker och forskare i en debatt om framtidens äldreomsorg. Vad kostar en klapp på kinden? Vilket värde har våra äldre i samhället idag? Vem ska jobba i framtidens äldreomsorg? Detta är några av de frågor som tas upp i debatten som direktsänds från Umeå.

Journalisten Sverker Olofsson, som utsågs till medicine hedersdoktor vid Umeå universitet 2005, leder debatten. Yngve Gustafson är en av de inbjudna gästerna. Till den webbsända fortsättningen av debatten kommer också Malin Rönnblom, statsvetare vid Umeå universitet.

Sveriges bästa äldreboende