Publicerad: 2022-11-23 Uppdaterad: 2022-11-24, 15:17

Debuterar med Västerbottensroman

NYHET Eva Westergren är universitetsadjunkt i svenska som andraspråk vid Institutionen för språkstudier. I veckan ger hon ut Västerbottensromanen Ödets älv där läsaren får ta del av dramatiska livsöden och får en inblick i de bitvis mycket hårda villkor som rådde i Västerbotten från 1700-talet och framåt.

Text: Sandra Lundström

– När jag började skriva tänkte jag att det inte gjorde så mycket om den blev utgiven eller inte för skrivandet i sig var så roligt. Men när jag fick beskedet om att den skulle ges ut av förlaget gick en dröm i uppfyllelse, säger Eva Westergren.

Vad har varit din drivkraft?

– Det är en idé som har vuxit fram successivt, det började med en mening som utvecklades till en bok. Jag hade ett utkast och sedan läste jag två kurser i skapande svenska som gav mig mycket, och blev ett bra sätt att bearbeta boken på.

Jag är väldigt intresserad av historia och som inflyttad Kirunabo har jag fått lära känna mitt Västerbotten samtidigt som jag har skrivit boken

Hämtat inspiration från avhandlingar

Boken handlar om Eliana som under semesterns första dag finner en handstor rostig nyckel i Umeälven, som visar sig vara både säregen och märklig. Eliana blir besatt av att få veta varifrån nyckeln kommer och vem som tappade den. Under sitt sökande möter hon personer vars öden flätas samman och påverkar hennes framtid. Vi får också ta del av dramatiska livsöden och får en inblick i de bitvis mycket hårda villkor som rådde i Västerbotten från 1700-talet och framåt.

– Jag är väldigt intresserad av historia och som inflyttad före detta Kirunabo har jag fått lära känna mitt Västerbotten samtidigt som jag har skrivit boken. Jag har dessutom hämtat inspiration från avhandlingar om engelska sjukan, ordstäv och namngivning som har getts ut av forskare på Institutionen för språkstudier.

Vad betyder böcker för dig?

– Otroligt mycket - böcker är livsglädje och kunskap. Jag har vuxit upp i en bokläsande familj, jag är med i en bokcirkel och har alltid en bok på sängbordet. Att skriva en egen bok har varit ett fantastiskt sätt att få utlopp för skrivglädjen och fantasin!

Vad kan du ge för tips till någon som vill skriva men som inte riktigt vågar?

– Gör det! Vänta inte. Gå gärna en kurs i kreativt skrivande och försök hitta någon att bolla idéer och textfrågor med.

Eva Westergren
Universitetsadjunkt