Publicerad: 2013-03-15

Delad andraplats för studenterna på Handelshögskolan

NYHET Den 20:e februari gick finalen av Sustainergies Cup av stapeln i Stockholm. Bland de tio finalisterna fanns Umeå-gruppen InSight bestående av Adam Falklind, Gustav Sjöholm, Martin Sandström och Peter Adielsson. Det blev ingen vinst denna gång, men en delad andraplats tillsammans med de övriga finalisterna.

Tävlingen går ut på att hitta kreativa lösningar för hur Sveriges två största bostadsförvaltare, HSB och Riksbyggen, kan aktivera boende och öka sitt engagemang för hållbar utveckling

Hur känns det efter er placering?
Vi har varit med och tävlat i många olika case-tävlingar tidigare som vi både vunnit och kommit till final i. Denna gång kom vi "enbart" till final. Vi är mycket nöjda med detta då det var nära hundra tävlande. Alla finalister åkte ner till Stockholm och deltog på Social Responsibility day där många kontakter knöts och inspirerande föreläsningar besjälade hållbarhetsfrågorna.

Berätta vad ert bidrag handlar om?
Nyckelorden i tävlingen var glädje, relevans och genomförbarhet. Vår idé “Bostadsrättskampen” uppfyllde, i vår mening alla dessa kriterier med råge. Vi ville skapa engagemang i de enskilda bostadsrättsföreningarna genom att föra de boende närmare varandra utan att det känns tillknystat och framtvingat. Idén blev därför en enkel tävlingsform där varje bostadsrättförningen tävlar mot andra bostadsrättföreningar. Syftet och målet med tävlingen var att sänka energiförbrukningen och därmed månadsbetalningen för det enskilda hushållet, skapa engagemang i bostadsrättföreningen samt öka medvetenheten i HSB- och Riksbyggenkoncernen.

Hur tävlar man?
Varje bostadsrättsförening och hushållen i denna bostadsrättsförening jämför sig mot ett uppsatt medelvärde för deras egen energiförbrukning föregående år. Procentenheter under detta medelvärde genererar poäng. Poängen läggs ihop på månadsbasis och sammanställs av ansvarigt kontor.

Vad kan er idé bidra med?  För HSB, Riksbyggen, de boende?
Vår idé bidrar med engagemang, glädje och en hållbar livsstil samtidigt som både de boende och företagen kan spara in ekonomiskt.

Vad händer härnäst med er idé?
Riksbyggen och HSB kommer att ta till sig samtliga tävlingsbidrag för att utveckla dem. Vi hoppas att vårt bidrag kommer att tillföra mycket i fråga om hållbarhet i framtiden för dem. Nästa steg för oss i lnsight är att vila till nästa case-tävling, CBS Beat The Elite, en av de mer prestigefyllda tävlingarna. Det kommer att bli den tuffaste utmaningen för oss hittills.

Läs mer om tävlingen i en tidigare nyhet

För mer information kontakta gärna:

Adam Lars Falklind
E-post: a.falklind@gmail.com