Publicerad: 2022-09-13

Delta på digital konferens om hållbarhetsutmaningar och samarbeten med Sydafrika

NYHET Den 19-23 september arrangerar South Africa–Sweden University Forum (SASUF) en virtuell forsknings- och innovationsvecka med över 100 olika workshoppar/sessioner. Du som student vid Umeå universitet kan delta och lyssna på spännande presentationer inom sex olika hållbarhetsområden.

Text: Jessica Bergström Grahn

SASUF Goes Digital samlas forskare, lärare, studenter, universitetsledare m.fl. från Sydafrika och Sverige för att diskutera olika hållbarhetsutmaningar samt utbyta kunskap, idéer och bygga relationer och nätverk för konkreta samarbeten. Den digitala konferensen är öppen för studenter och medarbetare vid Umeå universitet. Det kostar inget att delta. Anmäl dig senast den 16 september.

Stärka relationen mellan Sydafrika och Sverige och hitta lösningar på FN:s hållbarhetsmål

Umeå universitet är ett av 40 svenska och sydafrikanska universitet som är med i projektet SASUF (South Africa - Sweden University Forum). Syftet är att utveckla tvärvetenskapliga samarbeten, med fokus på forskning och utbildning, för att stärka relationen mellan Sverige och Sydafrika. Målet är att gemensamt hitta lösningar på utmaningarna i FN:s hållbarhetsmål och Agenda 2030.

Över 100 workshoppar/aktiviteter – skräddarsy ditt eget schema!

På den digitala forsknings- och innovationsveckan SASUF Goes Digital kommer mer än 100 workshoppar/sessioner med forskargrupper och enskilda forskare, från Sverige och Sydafrika, äga rum digitalt. I programmet finns även aktiviteter som arrangeras av studenter och andra organisationer som är intresserade av att inleda samarbeten med universitet, forskare och studenter.

På SASUF Goes digital diskuteras utmaningar inom sex olika områden kopplade till Agenda 2030: klimatförändring, utbildning, hälsa, social transformation, hållbar urbanisering och digital teknik. Du bestämmer själv vilka aktiviteter du vill delta i. Eftersom allt hålls digitalt är det enkelt att vara med.

Studentmedverkan efterfrågas

Projektet har som uttalat mål att få med fler studenter involverade i de aktiviteter som genomförs inom SASUF.

– Vi hoppas att många studenter vid Umeå universitet tar chansen att delta på SASUF Goes digital säger Jessica Bergström Grahn, International Office, projektkoordinator för SASUF vid Umeå universitet. Är du student och intresserad av internationella relationer eller jämförande studier är det här verkligen något för dig. Kanske vill du hitta en ingång till din uppsats eller examensarbete? SASUF Goes digital kan ge dig nya insikter, kontakter eller uppslag till det.

Anmäl dig och skapa ditt eget schema senast 16 september!
Hela schemat hittar du via denna länk.

Mer om SASUF: www.sasuf.org

Nätverk för studenter i Sydafrika och Sverige

SASUF har ett eget studentnätverk som, utöver aktiviteter som genomförs under SASUF Goes digital, också träffas digitalt, regelbundet, och utbyter erfarenheter mellan svenska och sydafrikanska studenter.

Är du intresserad av vad nätverket gör?
Studentnätverket SASUF student network.