"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2013-05-27

Den 30–31 maj möts världen på Designhögskolan

NYHET UID’13 – Design Talks and Degree Show – är Designhögskolans största årliga event. Det är här det händer. 40 studenter presenterar sina examensarbeten medframtiden bokstavligen väntande runt hörnet.

– Studenterna får under ett två dagars inspirationsseminarium tre minuter på sig att inför tunga namn inom industridesignvärlden formulera sin idé, sitt budskap och sin produkt eller sin tjänst, berättar Demian Horst, programansvarig för masterprogrammet i transportdesign och en av dem som arbetar intensivt med genomförandet av eventet.

Designhögskolans examensstudenter har med sina perspektiv från Umeå och hela världen tacklat olika frågor om hur framtiden skulle kunna se ut; från järnvägsbyggande i Indien och handhygien i Kenya till utveckling av skidanläggningar, från sadlar för funktionshindrade barn till motorcyklar som lär dig hur du kör dem. Studenternas arbetar i examensprojekten under en termin tillsammans med externa samarbetspartners, allt från Norrlands universitetssjukhus och Facebook till Världsbanken och Volvo.

Den 30 och 31 maj samlas ett hundratal representanter från såväl internationella som regionala företag, till exempel Audi, Toyota, Electrolux och Komatsu Forest, för att under dessa dagar låta sig inspireras och nätverka. På plats finns också näringsliv, akademi och samarbetspartners.

– Universitetet är en guldgruva för Västerbotten. Det är alltid spännande att se Designhögskolestudenternas arbeten som ligger i världsklass. Jag ser alltid till att planera in eventet, säger Mats-Rune Bergström, avdelningsdirektör vid länsstyrelsen i Västerbotten.

– Det är inte bara en arena för studenterna att visa upp sig utan även för företagen att nätverka på neutral grund. Företag som normalt sett konkurrerar möts och kan tillsammans ställa sig frågan: Vart är designyrket på väg? berättar Demian Horst.

Totalt har högskolan 40 avgångsstudenter från kandidatprogrammet i industridesign, masterprogrammet i avancerad produktdesign, masterprogrammet i interaktionsdesign och masterprogrammet i transportdesign.

Under dagarna får studenterna möjlighet att knyta kontakter, företagen kan boka möten för anställningsintervjuer och kika på studenternas portfolios samt själva presentera sig. Dessutom är Andrew Shoben från Storbritannien, världsledande inom ”public art” där han arbetar med lekfullhet och interaktivitet i konstuttryck inom det offentliga rummet, inbjuden som keynote speaker.

– Under UID’13 invigs också Designhögskolans examensutställning som kommer att vara öppen för allmänheten den 3–7 juni kl.10–16. Vi hoppas på att många Umeåbor passar på att besöka oss och ta del av resultatet av våra begåvade studenter, fortsätter Demian Horst.
Tid: 30–31 maj
Plats: Designhögskolan, Umeå universitet,
Östra Strandgatan 30, Umeå

Examensutställning: 3–7 juni, kl.10–16
Fri entré, öppen för allmänheten

***

What if you got to choose where and when you want to be monitored in public places? – Siri Skoog and Lugna Gatan

What if terrain park designers could create snow parks with intuitive 3D-tools? –Stephen Beaton in collaboration with Scanlaser

What if you could give freedom of movement to a child that can’t breathe? by Simon Fredriksson in collaboration with Norrlands universitetssjukhus

How might we leverage digital content to become part of an everlasting legacy? – Jessica Myra in collaboration with IDEO and Facebook

What if you imagined changing car functions without even having to look at them?
by Miha Feuš in collaboration with icon incar.

Läs mer om respektive studentprojekt och se schemat för dagen

Några av de företag som kommer till UID’13:
Daimler - Italien, Nokia - Finland, Whirlpool EMEA - Italien, Philips - Nederländerna, Semcon - Göteborg, AB Volvo - Göteborg, Toyota - Italien, VW - Tyskland, Technicon - Storbritannien, Designit - Danmark, Volvo Cars - Göteborg, Atlas Copco - Örebro, Electrolux - Stockholm, Komatsu Forest - Umeå, Hareide Design - Oslo, Yovinn AB - Göteborg, Cliff Design - Göteborg, Myra AB- Stockholm, Toontrack - Umeå, Audi AG - Tyskland, Veryday - Stockholm, Opel AG- Tyskland, Smart Design – Spanien.

Hela eventet streamas live på:
www.uid.umu.se/en/uid-13/live

Läs mer om kandidatprogrammet i industridesign och masterprogrammen i avancerad produktdesign, interaktionsdesign och transportdesign.

För mer information och pressackreditering: Petra Käck, kommunikatör, Designhögskolan, Umeå universitet Telefon: 090-786 71 56/072-531 70 53
E-post: petra.kack@umu.se

Demian Horst, programansvarig, masterprogrammet i transportdesign, Designhögskolan, Umeå universitet Telefon: 090-786 97 82
E-post: demian.horst@dh.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog