Publicerad: 2010-10-15

Denis Mukwege och Margot Wallström kommer till Umeå universitets årshögtid

NYHET Den 21-23 oktober håller Umeå universitets hedersdoktorer, professorer och pristagare sina högtidsföreläsningar. Två av årets mest angelägna och uppmärksammade föreläsningar kommer utan tvekan att bli de som hålls av de medicinska hedersdoktorerna Margot Wallström och Dr. Denis Mukwege. Båda talar och vittnar om kvinnors utsatthet i krig och konflikter.

Den internationellt välkände läkaren och förespråkaren för mänskliga rättigheter Dr. Denis Mukwege från Kongo-Kinshasa har uppmärksammat världen på hur massvåldtäkter och sexuell tortyr används som vapen i krig och för att komma åt mineralrika landområden. Han har arbetat med Margot Wallström sedan hon fick FN:s uppdrag att bevaka kvinnors och barns utsatta situation i krig och konflikter. Margot Wallström var innan FN-uppdraget förste vice ordförande i EU-kommissionen. Båda promoveras nu till hedersdoktorer vid den medicinska fakulteten.

Efter Margot Wallströms högtidsföreläsning lördag 23 oktober, cirka klockan 10.45, hålls en presskonferens med henne och Dr. Denis Mukwege i forskningsarkivets sal en trappa upp i universitetsbiblioteket.

Årets ceremoni äger rum klockan 17.00, lördagen den 23 oktober, i Aula Nordica.
Universitetskansler Lars Haikola kommer då att installera Umeå universitets nya rektor Lena Gustafsson. Under den fortsatta ceremonin promoveras 9 hedersdoktorer dessutom installeras 28 nya professorer vid universitetet och 15 vetenskapliga priser delas ut.

Men årshögtidens program inleds redan torsdag den 21 oktober, klockan 13.00, på universitetsbiblioteket då prorektor Kjell Jonsson inviger utställningen om årets hedersdoktorer, professorer och pristagare. Filosofie hedersdoktor Michel Wlodarczyk talar vid samma tillfälle under rubriken; Vilken relevans har den fria och frivilliga folkbildningen i dagens utbildningslandskap?

Klockan 15.00 samma dag inleds ett seminarium i Aula Nordica om våld mot kvinnor och barn, Challenging Gender Based Violence in the World, där, medicine hedersdoktor Dr. Denis Mukwege tillsammans med juris hedersdoktor, informationschef Gudrun Nordborg, Brottsoffermyndigheten, föreläser och diskuterar ämnet. Forskare från forskargruppen Challenging Violence vid Umeå universitet deltar också. Diskussionerna modereras av Margareta Winberg styrelseordförande för Karlstads universitet, fd jämställdhetsminister.
Seminariet hålls på engelska.

Före seminariet, klockan 14.00, kommer en presskonferens med seminariedeltagarna att hållas. Mer information kommer i ett separat utskick.

Högtidsföreläsningarna inleds på torsdag kväll klockan 18.30 med medicinska fakultetens hedersdoktorer och pristagare och då håller också Dr. Denis Mukwege sin högtidsföreläsning.

Under fredagen föreläser pristagare och hedersdoktorer vid fakulteterna för humaniora, samhällsvetenskap samt teknik och naturvetenskap.

På lördag förmiddag håller professorerna sina föreläsningar.

Hela programmet för högtidsföreläsningarnaFestskriften där alla hedersdoktorer, professorer, pristagare presenteras Högupplösta pressbilder

Alla föreläsningar är gratis och öppna för allmänheten. De fem föreläsningar som hålls i hörsal A på lördag visas på:

Ceremonin i Aula Nordica lördag den 23 oktober startar klockan 17.00. Den är öppen för allmänheten. I direkt anslutning, vid 19-tiden, följer en bankett för inbjudna gäster i restaurang Universum.

Fredag den 22 oktober hålls en förövning inför ceremonin i Aula Nordica klockan 10.00–11.30. Festföremålen kommer då att prova sina doktorshattar och kransar.

Media är välkomna att närvara såväl vid ceremonin som vid förövningen.
Presskonferenserna är förbehållna media

Kontaktperson T.f. ceremonimästare Ejvår Falck Tel: 090-786 55 15 Mobil: 072-233 55 15
E-post: ejvar.falck@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg