Publicerad: 2017-01-22

Design av arbetsplatser viktigt för välmående

NYHET Att designa arbetsplatser för ökad fysisk aktivitet och mindre stillasittande är viktigt, inte minst för att minska risken för olika sjukdomar, visar Fatemeh Moradi i sin avhandling.

Stillasittande arbete har visat sig vara en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och vissa typer av cancer. En utgångspunkt för Fatemeh Moradis avhandlingsarbete har varit att undersöka hur arbetsplatser kan designas för att dessa riskfaktorer kan minskas med ökad fysisk aktivitet.

Om disputationen:

Fredagen den 20 januari försvarade Fatemeh Moradi, Institutionen för informatik, sin avhandling med titeln: Vardagsmotion i arbetslivet - Från personliga IT-stöd för träning till omstrukturering av arbete (Engelsk titel: Working out Work: From Personal Informatics to Redesigning work)Fakultetsopponent: Prof. Jodi Forlizzi, Carnegie Mellon University, USA
Huvudhandledare: Professor Mikael Wiberg.

Redaktör: Mikael Hansson