Publicerad: 2012-01-23

Design av utrustning för framtidens gruvarbete

NYHET Designstudenter på masterprogrammet för avancerad produktdesign har i ett terminsprojekt fördjupat sig i gruvmiljön och arbetat med design av fordon, utrustning såsom hjälmar samt nya effektiva och säkra arbetsrutiner. Sina resultat presenterar de vid en redovisning torsdagen den 26 januari på Designhögskolan i Umeå.

Med fokus på professionell arbetsutrustning i framtidens gruvmiljö, har elva studenter i ett terminsprojekt kartlagt problem- och utvecklingsområden genom bland annat intervjuer och studiebesök i Bolidens Renströmsgruva utanför Skellefteå. Syftet med projektet har varit att identifiera relevanta designmöjligheter och nya effektiva och säkra rutiner, utrustning och produkter för nästa generations gruvarbetare.

Projektet har resulterat i elva individuella designprojekt uppdelat i tre huvudområden: ”Fordonskoncept” med sju olika fordon för antingen borrning, laddning av sprängämnen, borttagning av lösa bergsdelar, ”rockbolting” eller transport av personal och material; ”Hjälmkoncept” med tre olika förslag som fokuserar på säkerhet, kommunikation och arbetsljus; samt ett projekt som inriktar sig på ”Autonom inspektion” av berget för ökad personalsäkerhet.

Projektet startade i början av november i fjol och är ett samarbete mellan Designhögskolan och Boliden som har varit projektets sponsor samt Atlas Copcos Industridesignkompetenscenter i Örebro som har bidragit med design-feedback. Representanter från både Boliden och Atlas Copco kommer att finnas på plats.

Om masterprogrammet i avancerad produktdesign:

Avancerad produktdesign (APD) är ett två-årigt masterprogram vid Designhögskolan. De elva studenterna på APD representerar nio olika nationaliteter: Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike, England, USA, Canada och Colombia.
Mer information om programmet: http://www.dh.umu.se/education/programmes/ma-in-advanced-product-design/intro.aspx

Mer information om projektredovisningen:

Tid: Torsdag 26 januari, kl. 10.00-16.00
Plats: Projektstudion, Designhögskolan

Pressen hälsas välkommen! Rekommenderad tid för press: kl. 14.00-16.00 (summering av resultat). Ring för alternativ tid.

Pressbild och filmklipp:

Filmklipp från studenternas studiebesök i Renströmsgruvan (1min, 50sek): http://vimeo.com/32436880

För mer information, kontakta gärna:

Thomas Degn, programansvarig Telefon: 070-684 64 09
E-post: thomas.degn@dh.umu.se