Publicerad: 2023-02-15

Designar små molekyler för att hämma infektion av RNA-virus

NYHET För den ghanske syntetkemisten Samuel Agyei Nyantaky är Excellence by Choice-stipendiet vid Umeå universitet hans andra postdoktortjänst efter den första vid KI. Enligt honom är det mest givande med att vara en molekylmakare när en molekyl med potential går att använda kliniskt, det vill säga när "från labbänk till praktik" sker framgångsrikt.

Text: Ingrid Söderbergh

Vissa av föreningarna inte är så lätta att syntetisera som de ser ut på papper

Samuel Agyei Nyantakyi startade sin postdoktjänst i januari på Kemiska institutionen i professor Fredrik Almqvists grupp. Tack vare forskningsämnet tvärvetenskapliga karaktär, kommer han också att tillbringa tid i labben hos professorerna Jörgen Johansson (molekylärbiologi) och Niklas Arnberg (klinisk mikrobiologi). Samuel har flyttat till Umeå från Stockholm med sin fru och två små barn.

Vad är din akademiska bakgrund?

– Jag tog en kandidatexamen i farmaci från Kwame Nkrumah University of Science and Technology, Ghana i juni 2010 och har varit en registrerad medlem i Pharmaceutical Society of Ghana sedan februari 2012. Jag har en magisterexamen i Drug Discovery and Pharmaceutical Sciences från University of Nottingham. Dessutom har jag en doktorsexamen i medicinsk kemi från National University of Singapore och slutligen en postdoktorperiod från Institutionen för neurovetenskap vid Karolinska Institutet som avslutades i december 2022.

Hur hamnade du i Norra Sverige och på Umeå universitet?

– Jag valde Umeå universitet av två huvudsakliga skäl. Det första var att ha kontinuitet i Sverige efter min erfarenhet i Stockholm, speciellt eftersom min familj älskade att bo i Sverige. För det andra tilltalade universitetets engagemang för kvalitetsforskning – som presenterats genom programmet Excellence of Choice och andra postdoktormöjligheter – och den mångkulturella miljön mig som forskare tidigt i karriären.

Kan du notera några skillnader från KI i Stockholm?

– Den stora skillnaden är givetvis storleken – KI är relativt större inom området, men kvaliteten på forskningen som bedrivs i både KI och vid Umeå universitet är förstås på lika hög nivå.

Vad fokuserar din nuvarande forskning på?

– I min nuvarande forskning designar och syntetiserar vi små molekyler för att hämma infektion av RNA-virus. Specifikt är vårt övergripande mål att identifiera och i slutändan utveckla potentiella föreningar som kan hindra infektionspotentialen hos enkelsträngade RNA (ssRNA)-virus, för att vara användbara kliniskt mot de framväxande och återkommande mikrober som påverkar oss mycket. Det är en del av de åtgärder som kännetecknar krisberedskapen mot framtida pandemier.

Vad är utmanande respektive givande med att vara forskare?

– Min mest utmanande erfarenhet var när jag började som syntetisk kemist. Genom masterprogrammet hade jag bara fått tre månaders forskningserfarenhet, så det var väldigt tufft att börja i en ny miljö där jag omedelbart förväntades bevisa mig själv i labbet. Dessutom blir det frustrerande för dig som syntetisk kemist när du designar analoger men får reda på i labbet att vissa av föreningarna inte är så lätta att syntetisera som de ser ut på papper.

– Det mest givande är naturligtvis när allt hårt arbete kulminerar i att ett manuskript accepteras för publicering, och i slutändan när en molekyl med potential går att användas kliniskt på ett framgångsrikt sätt.

Var ser du dig själv om fem år?

– Antingen i en senior roll inom industrin eller en universitetslektor inom akademin.

Vad var dina första intryck av Sverige?

– Mina första intryck av Sverige och Stockholm: mycket organiserat, kallt väder och ett mångkulturellt samhälle. Umeå och i förlängningen Umeå universitet: mycket snö, också ett mångkulturellt samhälle, mycket organiserat och en relativt lugn och mindre stad där det mesta man behöver finns i närheten.

Vad tycker du om att göra på din fritid?

– Läsa och skriva, spela och se på fotboll.

Snabba fakta om Samuel Agyei Nyantakyi:

Kommer från: Ghana
Jag med tre ord: Noggrann, flitig, organiserad
Är spännande med mitt forskningsämne: Utsikten att lösa ett verkligt problem på kliniken
Intressen: Forskning, vara med familjen, musik, fotboll, resor
Läser: Kristen litteratur, kemi, molekylärbiologi, historia, nyheter
Lyssnar på: Kristen musik, afrikanskt highlife, klassisk musik och körmusik, ekonomiska nyheter och sportnyheter
Tre saker jag gillar med Umeå: Lugnt, säkert, närhet till allt nödvändigt
Oväntad talang: Jag är bra på att sjunga
Saknar hemifrån: Kyrkogemenskap
Det första svenska ordet jag lärde mig: "Hejsan"
Ville bli när jag var barn: Läkare