Publicerad: 2022-10-14

Designern Birgitta Bjurströms plagg visas på biblioteket

NYHET Under Universitetsbibliotekets utställning över Årshögtidens festföremål uppmärksammas även Umeåbördiga skräddaren och designern Birgitta Bjurström (1950-2021) som år 2005 designade en enhetlig dräkt till universitetets akademiska högtider.

Text: Susanne Sjöberg

Dräkten utformades som motsvarighet till männens frack och bärs alltsedan dess av de kvinnliga marskalkar som deltar i universitetets högtidsceremonier. Birgitta Bjurström skapade högtidsklänningar åt en lång rad framstående kvinnor - både inom akademin och utanför – som genom åren har deltagit i de akademiska högtidsarrangemangen vid Umeå universitet. På Universitetsbiblioteket är det nu fram till 21 oktober möjligt att se några av de dräkter som Birgitta Bjurström skapat, bland annat politikern Maud Olofssons klänning som hon bar vid kronprinsessan Victorias bröllop, liksom den ceremonidräkt som tidigare ceremonimästaren vid Umeå universitet Charlotte Wiberg, använde under den tid som hon hade rollen 2013-2021. Professor emerita Åsa Bergenheims klänning visas också upp, en klänning som hon bar för första gången då hon promoverades 1995.

Birgitta Bjurström hade en bakgrund som kostymör inom teater och opera, men profilerade sig under de sista trettio åren av sitt liv alltmer som kläddesigner och skräddare.

Birgitta Bjurströms arkiv återfinns i Universitetsbibliotekets samlingar och en del av materialet, såsom skisser och tygprover, finns att se i utställningsmontrar på UB under oktober månad.