Publicerad: 2009-01-16

Designhögskolan firas av Högskoleverket

NYHET I går begav sig Umeå universitets prorektor samt studenter och lärare från Designhögskolan till Högskoleverket i Stockholm för att ta emot utmärkelsen ”Framstående utbildningsmiljö 2008”. Det är ett erkännande till utbildningsmiljöer som är särskilt framstående och kan uppvisa mycket hög kvalitet på utbildningen.

Det är för andra året i rad som Umeå universitet tilldelas pris för framstående utbildningsmiljö. I fjol gick priset till historia och idéhistoria.
– Det är fantastiskt roligt att Umeå universitet än en gång får denna utmärkelse. Designhögskolan är en kreativ och spännande utbildningsmiljö, internationellt framgångsrik och utan tvekan en av Europas absolut främsta, säger Åsa Bergenheim, prorektor vid Umeå universitet.

Åsa Bergenheim tog tillsammans med Designhögskolans prefekt Tapio Alakörkkö i går emot utmärkelsen i form av ett diplom och ett glaskonstverk. Därefter presenterade Designhögskolans rektor Bengt Palmgren Designhögskolans framgångskoncept. På plats fanns också Lena Eskilsson, som representant för idéhistoria och historia och de övriga fyra utbildningsmiljöer som i fjol tilldelades utmärkelsen, för att hålla ett föredrag om erfarenheter från det första året med utmärkelsen.

Hela den internationella bedömargruppen deltog i ceremonin. De berömde i sin utvärdering Designhögskolan bland annat för systemet att engagera lärare som också är yrkesverksamma i industrin, något som ger en ständigt aktuell utbildning.
– Vi strävar på ett konsekvent och medvetet sätt att uppnå högsta möjliga kvalitet i vår utbildning. Utmärkelsen är ett resultat av att vi har en högt kvalificerad personal med ett brinnande engagemang. Det här är ett bevis och en bekräftelse på att vi arbetar i rätt riktning och en sporre för oss att fortsätta, säger Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan.

Förutom Designhögskolan har även civilingenjörsprogrammet i maskinteknik vid Chalmers tekniska högskola tilldelats utmärkelsen 2008.

Mer information om Designhögskolans utmärkelse.

Bedömargruppens rapport, högskoleverkets reflektioner och mer information om utmärkelsen finns att hämta på Högskoleverkets webbplats.
Se även Designhögskolans hemsida.

Foto: Alexander Florencio, Högskoleverket

För ytterligare information, kontakta:
Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: Tapio.Alakorkko@dh.umu.se

Bengt Palmgren, rektor vid Designhögskolan Telefon: 070-341 03 12
E-post: Bengt.Palmgren@dh.umu.se

Åsa Bergenheim, prorektor för utbildning, Umeå universitet Tel: 090 -786 79 49, 0702-58 88 29
E-post: aasa.bergenheim@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman