Publicerad: 2010-02-03

Designhögskolan kör nedcabbat till motormässa

NYHET Nio studenter från Designhögskolans har designat en innovativ och progressiv tvåsitsig öppen sportbil. Torsdagen den 4 februari presenterar de en fullskalig modell i frigolit för samarbetspartnern Ove Bengtsson. Modellen ska bli en färdig bil som i april kommer att visas på Custom Motor Show, Skandinaviens största bil- och MC-mässa.

Det är studenter på masterprogrammet i transportdesign som under tio veckor har arbetat med såväl interiör som exteriör för sportbilen. För att de ska få insikt i hela arbetsprocessen har de under kursen arbetat med en bil – från skiss till fullskalig modell. Just nu är fräsningen av modellen i slutskedet och torsdag den 4 februari presenteras resultatet.

På plats finns då samarbetspartnern och sponsorn Ove Bengtsson, en ingenjör med passion för egenbyggda fordon. Han byggde sin första bil 1963, och har också byggt flera husbilar. Hösten 2008 började han bygga underredet till den tvåsitsiga sportbilen kallad Olme Spyder och på midsommarafton året därpå gick den igenom besiktningen. När det var dags att påbörja bilens in- och utvändiga design kontaktade Ove Bengtsson Demian Horst, programansvarig för masterprogrammet i transportdesign.
– Ove Bengtsson har betonat hur överväldigad han gång på gång blivit över känslan och kvaliteten i det studenterna gör. Det har inte funnits några hinder och projektet har förts framåt av många viktiga diskussioner, säger Demian Hearst.

Den färdiga bilen kommer att visas på bil- och MC-mässan Custom Motor Show i april. Förra året hade mässan 80 000 besökare. Designhögskolan kommer att representeras på mässan och där kommer de att berätta om designprocessen för mässbesökarna. Affischer, lermodeller samt smakprov från fullskalefräsningen kommer också att finnas på plats, förutom den slutgiltiga modellen av Olme Spyder.

Tid: Torsdag 4 februari kl 14
Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30

För ytterligare information, kontakta gärna:Demian Horst, programansvarig för masterprogrammet i transportdesignTelefon: 090-786 97 82, 070-293 16 50
E-post: demian.horst@dh.umu.se