Publicerad: 2012-10-19

Designhögskolan nominerad till Varumärkespriset 2012

NYHET Designhögskolan vid Umeå universitet har nominerats till VK:s Varumärkespris 2012. Övriga nominerade är Norrmejerier och artisten Lisa Miskovsky. Av de tre förslagen utses en vinnare som presenteras vid Umeågalan den 8 november.

– Vi är mycket stolta över att ha blivit nominerade, säger professor Anna Valtonen, rektor vid Designhögskolan. Vi är redan erkända globalt, därför är vi så glada att vårt varumärke också uppmärksammas på hemmaplan.I juryns nominering beskrivs Designhögskolan som ”en innovativ och modern mötesplats där talanger från hela världen möts. Olika bakgrunder breddar det kreativa tänkandet och de lyckade resultaten låter tala om sig. Umeå universitets Designhögskola har vid flera tillfällen uppmärksammats för sina innovativa lösningar och tillhör de främsta i världen.”Designhögskolan, belägen vid Umeälven i den kreativa miljön Konstnärligt campus, har en stark internationell prägel. Mer än hälften av studenterna är från andra länder, på skolan finns hela 27 nationaliteter representerade. Varje år flygs dessutom 80-100 gästlärare, ofta chefsdesigners och forskningsledare inom design, in från världens alla hörn för att undervisa skolans studenter.– Att bygga med kvalitet genomsyrar allt vi gör, säger Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan. När vi väljer ut studenter väljer vi bara de bästa, samma sak när vi rekryterar personal. Och vi väljer de bästa i världen, det är därför vi nått ett globalt erkännande.Tidskriften Business Week har flera gånger rankat Designhögskolan i Umeå som en av världens bästa designutbildningar. Skolan får också toppbetyg av olika designorganisationer, tidigare i år rankade till exempel Red Dot Institute den som tvåa i världen. – När man rör sig i designkretsar utomlands tror många faktiskt att Umeå betyder skola, säger Anna Valtonen. Man får liksom förklara att Umeå är en stad också! Att det är den plats där vi verkar, en stad i landet Sverige i norra Europa.Samverkan med näringslivet präglar Designhögskolans utbildningar. Varje år genomförs ett 50-tal projekt tillsammans med företag, de flesta studenter utvecklar i sina examensprojekt designlösningar i nära samarbete med små och stora företag eller organisationer. Tillsammans med skolans goda renommé bidrar det till att öka studenternas attraktionskraft på arbetsmarknaden.– Företagen vet när de anställer våra studenter att de är i världsklass, säger Tapio Alakörkkö.2014 kommer Designhögskolan i Umeå att vara värd för Design Research Societys globala konferens. – Konferensen hålls vartannat år och är i designkretsar lika prestigefylld att stå som värd för som de olympiska spelen, säger Anna Valtonen. Det blir faktiskt första gången den hålls i norra Europa, organisationen litar så starkt på vårt varumärke att vi fick uppdraget!
Läs mer om Designhögskolan

För mer information, kontakta gärna:Anna Valtonen, professor och rektor, DesignhögskolanTelefon: 090-786 53 53, 070-845 53 53E-post: anna.valtonen@dh.umu.seTapio Alakörkkö, prefekt, DesignhögskolanTelefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: tapio.alakorkko@dh.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog