Publicerad: 2013-09-12

Designhögskolan slår världens prestigeskolor – rankad världsetta

NYHET Nu står det klart att Designhögskolan vid Umeå universitet är överlägsen vinnare i amerikanska IDEA, International Design Excellence Awards 2013. Därmed slår man prestigeskolor i Kina, USA och Storbritannien och visar återigen att man tillhör den absoluta toppen inom industridesignutbildning.

Philip Nordmand Andersens livräddningsboj SafeWave.

Utöver IDEA:s rankning är Designhögskolan i år högst rankad på Red Dots lista över europeiska och amerikanska skolor samt tvåa på europeiska iF:s lista.
– Även om alla priser och tävlingar är subjektiva på sitt sätt så kan vi ändå med säkerhet nu konstatera att Designhögskolans utbildningar är i världsklass. Priserna är en måttstock på att det vi gör här i Umeå är viktigt och att vi driver designutbildningen framåt, säger rektor Anna Valtonen.

Designhögskolans framgångar är en blandning av flera faktorer. Skolan har ett nära samarbete med industrin, små studentgrupper och studenter från i dagsläget 30 olika länder. Med en familjär och innovativ miljö har man skapat en plattform för nytänkande.
– Det är ovanligt att små nordiska högskolor klarar sig i den hårda internationella kampen oberoende av vilket utbildningsområde de verkar på, så vi är naturligtvis väldigt glada - både för skolan och för Sverige, fortsätter hon.

Det är studenter, både nuvarande och redan utexaminerade, vid masterprogrammet i avancerad produktdesign som skickat in sina koncept till tävlingen IDEA och som denna gång stolta kan luta sig tillbaka med två guldmedaljer, ett silver och tre brons.

Ömer Haciomergolus robot ERO som bryter ned betongkonstruktioner med hjälp av högtrycksvatten.

De koncept från Designhögskolan som tilldelats guld i år är Ömer Haciomergolus ERO och Philip Nordmand Andersens SafeWave. ERO är ett innovativt förslag till en liten och lätt-manövrerbar semi-automatisk robot som bryter ned betongkonstruktioner med hjälp av högtrycksvatten. Det nya med konceptet är att den på själva byggplatsen, som är ett stängt system, både återanvänder vattnet till nedbrytningen samt separerar avfallsprodukter från betongen så att betongen kan paketeras och återanvändas vid nya byggnationer. SafeWave är framtidens livräddningsboj som enkelt kan aktiveras vid en nödsituation genom att användaren på land pekar med en laserpekare åt det håll som SafeWaven ska åka. I vattnet tar SafeWaven sig fram på egen hand och väl framme vid den nödställde blåses bojen upp för att ge största möjliga greppyta och flytförmågan.

Designhögskolans topplacering i år följs av Dalian University i Kina som vunnit fyra priser samt Art Center College of Design, USA och Zhejiang University, Kina, som vardera tagit hem tre priser. Totalt över de senaste fem åren toppar Art Center College of Design med 27 priser.
– Designhögskolan har totalt tagit hem 16 priser de senaste fem åren i tävlingen IDEA. Det ger oss en tredjeplats bland prisvinnande skolor i hela världen. Vi ligger långt före konkurrerande skolor i Europa, säger Thomas Degn.

IDSA, Industrial Designers Society of America, är den största intresseorganisation för industridesigners. De har delat ut International Design Excellence Awards sedan 1980.

Designhögskolans pristagare IDEA 2013

Guld

Ömer Haciomergolu (Turkiet) - ERO
Philip Nordmand Andersen (Danmark) - SafeWave