Publicerad: 2019-10-22

Designhögskolan tar förstaplats på Red Dot för fjärde året i rad

NYHET För fjärde året i rad intar Designhögskolan vid Umeå universitet toppositionen på ”Red Dot Design Ranking”, som rankar designutbildningar i Europa, Nordamerika och Sydamerika.

Text: Jens Persson

Förstaplatsen på Red Dots rankning bygger på de designprojekt som skolans studenter skapat under de senaste fem åren. Bland vinnare från Designhögskolan i årets Red Dot-tävlingar återfinns projekt och produkter som handlar om bland annat montering av flygplan och allvarliga knäskador.

– Att vi ännu en gång placerar oss i topp på Red Dots rankning visar att vi fortsätter att ligga i framkant i en knivskarp global konkurrens, säger Thomas Olofsson, prefekt vid Designhögskolan. Den unika miljö som byggts upp under åren här på Designhögskolan är ett resultat av ett enastående arbete av såväl studenter som anställda och alumner. Kärnan i den kreativa process som vi förmedlar utgår alltid ifrån delaktighet, hållbarhet och personligt engagemang. Att Designhögskolan återkommande uppmärksammas på en så här stor scen ger oss en stark tro på att vi har goda förutsättningar att fortsätta att utveckla både utbildning och forskning inom design under kommande år.

Smart rehabiliteringsband för knäskador ger feedback i realtid

Rik Oudenhoven från Nederländerna, som vann ett individuellt pris för sitt examensprojekt vid årets Red Dot-gala, tog sin examen från masterprogrammet i avancerad produktdesign förra året. Han tror att Designhögskolans framgång kan förklaras av den passionerade atmosfären som finns på skolan, där kärleken till design genomsyrar nästan allt.

– Designhögskolan har haft en enorm inverkan på min karriär. Skolan drev mig till att bli den bästa designern jag kan vara. När du kommer dit placeras du i en grupp med begåvade människor, med många olika bakgrunder, som under utbildningen fortsätter att motivera och inspirera varandra för att pressa gränserna för vad som är möjligt. Den stora passion som finns hos både studenter och personal för att göra världen till en bättre plats genom design är det som gör det till en så unik plats i världen. Utan tvekan spelar detta en stor roll till varför det Designhögskolan återigen rankas som den kanske bästa designutbildningen i världen, säger Rik Oudenhoven.

Det projekt som gett honom ett Red Dot-pris riktar sig mot människor som drabbats av en allvarlig korsbandsskada. Produkten som Rik tagit fram, i samarbete med Nokia, heter Ara och är ett smart rehabiliteringsband som fästs under och över knät. Ara övervakar kontinuerligt det skadade knäet och samlar in data som översätts till dagligt uppdaterade åtgärder för att optimera en individuellt utformad rehabilitering. Den dagliga feedbacken från Ara ger patienterna möjlighet att ta en aktiv del i sin egen rehabilitering.

– Det som var särskilt givande med detta projekt var den användarcentrerade och holistiska approachen jag kunde ta, vilket innebar att jag identifierade verkliga problem som människor stod inför för att kunna förbättra sina dagliga liv. Det gjorde det också möjligt för mig att utmana nuvarande produktionsmetoder och se om vi jag kunde ta fram mer hållbara lösningar. Processen att sätta människan först men också ha en helhetssyn är enligt min mening nyckeln till att utveckla produkter som verkligen kan göra skillnad, förklarar Rik Oudenhoven.

Läs mer om Designhögskolan

För mer information, kontakta gärna:
Jens Persson, kommunikationsansvarig, Designhögskolan, Umeå universitet
E-post: jens.persson@umu.se