Publicerad: 2011-12-09

Designhögskolans rektor i styrelsen för Århus arkitektskola

NYHET Anna Valtonen, rektor vid Designhögskolan vid Umeå universitet har blivit invald i styrelsen för Arkitektskolen i Århus.

I dag offentliggjordes den professionella styrelse som ska stärka Arkitektskolen i Århus. En av de fem externa medlemmarna är Anna Valtonen, rektor för Designhögskolan vid Umeå universitet.

– Arkitektskolen är en ledande konstnärlig utbildnings- och forskningsinstitution, och med viktiga danska och internationella profiler i ledningen har vi samlat den kompetens som behövs för att säkra fortsatt utveckling och profilering, säger Danmarks vetenskapsminister Morten Østergaard i ett pressmeddelande.

Arkitektskolen i Århus har en av Europas främsta arkitektutbildningar. Högskolan har cirka 800 studenter och ungefär 150 anställda.

Anna Valtonen är född 1974 i Helsingfors. Hon är utbildad industridesigner och disputerade 2007 vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors. År 1996 påbörjade hon sin karriär på Nokia. Sedan 2009 är Anna Valtonen rektor för Designhögskolan vid Umeå universitet. Läs mer om Anna Valtonen:
Toppchef på Nokia blir ny rektor för Designhögskolan

Redaktör: Ingrid Söderbergh