Publicerad: 2009-09-02

Designhögskolans studenter presenterar fantasifulla hushållsprodukter

NYHET Vad kan man designa utifrån begreppet kitsch när tidsmarginalen är satt till tre dagar? Fredagen den 4 september presenterar Designhögskolans studenter tio fantastifyllda hushållsprodukter skapade enbart utifrån några olika nyckelord.

På Designhögskolan vid Umeå universitet finns just nu 29 olika nationaliteter representerade bland de närmare 60 masterstudenterna. Under deras första vecka har de jobbat tillsammans över nations- och årskursgränserna för att lära känna varandra.

Utifrån ett enkelt begrepp, till exempel grön design, kitsch eller hightech, har de fått i uppgift att designa en serie av minst fyra hushållsprodukter, i skala 1:1. Till att börja med har de fått analysera ordens betydelse och tittat närmare på form, färg och material. Det material som de sedan använt sig av har lärarna samlat ihop från återvinningsmarknaden, exempelvis gamla kaffebryggare, mixrar och strykjärn. Resultaten blir en spännande uppvisning av studenternas kreativitet, allt gjort med glimten i ögat.

Studenterna går första året på Designhögskolans masterprogram i Transportation Design, Advanced Product Design och Interaction Design, eller de ettåriga kurserna Advanced Design Visualization och Introduktion to Industrial Design.

Plats: Designhögskolan
Tid: Fredag den 4 september klockan 14.30

För ytterligare information, kontakta:
Thomas Degn, programanvarig för Advanced Product Design Telefon: 090-786 77 41
E-post: thomas.degn@dh.umu.se