Publicerad: 2006-03-23

Designhögskolestudent vann designtävlingen Next

NYHET En flexibel väsklösning blev juryns favorit i Lundhags och Stadiums designtävling Next. Vinnaren Daniel Nadjalins ryggsäck kommer att säljas i hela landet nästa vår. Daniel är student på industridesignprogrammet på Designhögskolan, Umeå universitet.

I mars nästa år kan du hitta Daniel Nadjalins ryggsäck i Stadiums butiker runt om i landet. Varje ryggsäck kommer att vara försedd med en liten presentation av Daniel Nadjalin. Daniel Nadjalin har dessutom mottagit ett kontantpris om 50 000 SEK samt ett presentkort från UPCA Resor för två personer.

Juryn bestod av representanter från Lundhags, Stadium, Svensk Industridesign, Regionalt Designcentrum Jämtland, UCPA Resor och Utemagasinet. Juryns motivering:

Produkten kommunicerar till kunden med ett enkelt och tydligt formspråk som skapar nyfikenhet. Den överraskar med nya lösningar där bland annat ett klassiskt ryggsäcksproblem från sin lösning.

Juryn fick in drygt 180 förslag på nästa generations bärhjälpmedel från både professionella designers och amatörer. Även designhögskolestudenterna Jakob Palborg och Kersti Liss samt Jens Andersson, som tog examen från Designhögskolan 2005, kom till final i tävlingen.

För mer information, kontakta:
Daniel Nadjalin, dalnan03@student.umu.se, 070-4226618.

Redaktör: Karin Hertz