Publicerad: 2008-09-04

Designolympiad med nyuppfunna sporter

NYHET De olympiska spelen i Kina gick miste om sex fantasifyllda lagsporter. Fredag den 5 september demonstrerar de nya studenterna på Designhögskolan vid Umeå universitet sporter som de uppfunnit och designat under veckan.

Designhögskolan har som tradition att under terminens första vecka låta de nya studenterna lösa ett underhållande designprojekt. Målet är att de ska lära känna varandra och få chansen att testa ett antal kreativa metoder. I år består gruppen av 60 studenter från över 25 olika länder.

Årets tema har hämtat inspiration från de olympiska spelen i Kina och går under namnet “Never-before-seen-sports”. Studenterna har blivit indelade i sex olika grupper med tio personer i varje grupp. Uppgiften har varit att uppfinna och designa en ny lagsport och som avslutning ska de spela en demonstrationsmatch.

Journalister och allmänhet hälsas välkomna till olympiaden! Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, i och vid entrén på älvsidan Tid: Fredag den 5 september 2008 kl 14.30
De totalt sex matcherna kommer att ta 10-15 minuter vardera, vilket innebär att olympiaden blir cirka 1-1½ timme lång.

För ytterligare information, kontakta: Pete Avondoglio, professor i avancerad produktdesign, Designhögskolan, Umeå universitet Telefon: 090-786 70 67, +45 40458808
E-post: pete.avondoglio@dh.umu.se
Hemsida: www.dh.umu.se