Publicerad: 2016-06-03

Designprofessor hedrades med förtjänstmedalj

NYHET I dag, fredag, fick Bengt Palmgren, tidigare rektor vid Designhögskolan, Umeå universitets förtjänstmedalj. Medaljen delades ut av Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet vid en ceremoni på Designhögskolan.

– Jag är väldigt tacksam och känner mig hedrad att få ta emot denna medalj. Det är lite som att leva i en dröm. Att skolan skulle gå från något i princip obefintligt till att bli en världens viktigaste skolor för industridesign var helt otänkbart när vi startade 1989, säger Bengt Palmgren.

Bengt Palmgren startade och utvecklade Designhögskolan vid Umeå universitet. Först som prefekt och sedan som rektor. Han var också den som 2005 lade fram det ursprungliga förslaget om ett Konstnärligt campus. Konstnärligt Campus blev verklighet och invigdes i maj 2012. I universitetsstyrelsens motivering från 2015 står det att Bengt Palmgrens visionära idéarbete och strategiska insatser har haft mycket stor betydelse för detta förverkligande.

Under Bengt Palmgrens ledning blev Designhögskolan en av världens främsta. Designhögskolan har flera gånger rankats högst på internationellt prestigefyllda listor och den tillhör i dag en av de mest prisbelönade designutbildningarna i världen.

Bengt Palmgren tog sin examen i industridesign 1972 i Stockholm. 1987 vann han första pris i tävlingen Utmärkt svensk form och samma år blev han utsedd till Årets industridesigner. 1989 utsågs Palmgren till professor i industriell design vid Designhögskolan, där han åren 1990–2003 tjänstgjorde som prefekt och därefter som rektor fram till pensioneringen 2010.

– Bengt Palmgren startade och under hans ledning utvecklades Designhögskolan till en mycket framstående skola. Under Bengt Palmgrens ledning har Designhögskolan fått ett stort antal fina utmärkelser och även sedan han gick i pension har skolan har fortsatt stiga på rankinglistorna över världens bästa designskolor. Bengt Palmgren har dessutom en enastående samarbetsförmåga, vilket jag tror har varit en nyckel till framgång för Designhögskolan, säger Lena Gustafsson.

– Det är en stor glädje att få överlämna Umeå universitets förtjänstmedalj till Bengt, en person som vi på detta sätt vill hedra och varmt tacka för hans stora insatser för universitetet, säger Lena Gustafsson.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz