Publicerad: 2006-02-07

Designstudent finalist i tävlingen Årets Trämöbel

NYHET Fredrik Hammarqvist, student vid Designhögskolan, har gått till final i designtävlingen Årets Trämöbel. Tävlingsbidraget visas på Stockholm Furniture Fair mellan den 8-12 februari.

– Jag har arbetat efter problemställningen; Hur kan en trämöbel användas aktivt under det att ett barn växer till vuxen människa, säger Fredrik Hammarqvist som läser tredje året på Industridesignprogrammet på Designhögskolan vid Umeå universitet.

Fredrik Hammarqvists tävlingsbidrag Trefas är en stol. Hur stolen ser ut avslöjas på Stockholm Furniture Fair den 8 februari.

– Det känns väldigt smickrande och bra på alla sätt att få ställa ut stolen på möbelmässan. Jag ser verkligen fram emot det, säger Fredrik Hammarqvist.

Tävlingen Årets Trämöbel är anordnad av Trä- och möbelindustriförbundet, TMF. Uppgiften var att formge en modern stol i trä eller träbaserade material. Juryn bedömde material, form och produktionsmöjligheter. Syftet med tävlingen var att få fram kommersiella produkter. Förutom äran och en prissumma på 12 000 kr, ställs Fredriks tävlingsbidrag ut i monter ÖH01 – Östra entren på Stockholm Furniture Fair mellan den 8-12 februari. Även de övriga elva finalisternas arbeten finns att beskåda i montern, däribland den före detta designhögskolestudenten Anders Konow. Juryn kommer inte att presentera en slutgiltig vinnare, utan anser att den verklige vinnaren är den som får sin stol satt i produktion och vidare till försäljning.

Kontaktpersoner:
Fredrik Hammarkvist, e-post: hammarqvist@hotmail.com
Karin Hertz, informatör, Designhögskolan, tel. 090-786 76 98, e-post: Karin.Hertz@dh.umu.se

För mer information: furniture.stofair.se/10124/index.asp?menulink=1

Redaktör: Karin Hertz