Publicerad: 2013-10-15

Designstudent vinnare med nytt bilkoncept

NYHET Eric Leong, tidigare student vid masterprogrammet i transportdesign vid Designhögskolan i Umeå, vann första pris i VDA Design Awards, med sin innovativa bilmodell "Audi Elite".

Tävlingen arrangeras av German Automotive Industry Association och German Design Council. Den ordnas vartannat år och är öppen för unga designers som nyligen blivit klara med sin examen.

Eric Leong tog sin masterexamen vid Designhögskolan 2012 och ställde upp i tävlingen med sitt projektarbete. Hans vinnande designkoncept är ett enpersons-fordon med ett komplext mekaniskt system där föraren kontrollerar bilen genom gester och rörelser med både händer, armar, fötter och ben – i princip använder man hela kroppen när man kör. Systemet anpassar sig dessutom efter förarens kunskaper, så att denne gradvis får ökad kontroll över fordonet och dess hastighet.

"An extraordinary concept that integrates the driver more strongly again in operating the vehicle. The way in which the driver can use the car emphasizes the “gamification” approach and plays a major role in the innovative impression made" skriver juryn i sin prismotivering.

Förstapriset i tävlingen är 4 000 euro.

Läs mer om tävlingen och Erics vinnande bidrag.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog