Publicerad: 2009-09-22

Designstudenter belönade på bilsalongen i Frankfurt

NYHET Tre studenter vid Designhögskolan, Umeå universitet, har belönats med det prestigefyllda priset ”Interior Motives Design Awards 2009”. Priset delades ut på bilsalongen i Frankfurt.

Det är Martin Willers, Anton Östebo och Richard Stark, studenter på kandidatprogrammet i industridesign, som belönats med förstapris i kategorin ”Bästa säkerhetsinnovation”. Priset består av en prissumma på $500 samt en pokal.

Umeåstudenternas projekt ”Active Truck Seat”, som genomförts i samarbete med Volvo 3P, utgår från en omfattande ergonomisk undersökning. Detta är något som juryn ansåg vara centralt för framgången. Lastbilsförare söker idag ofta nya sittställningar för att möta de olika förutsättningar som finns i till exempel en stadsmiljö gentemot på en bred motorväg Studenterna har utvecklat ett säte där de använder samma principer som för Nintendo Wii Fits balansbräda kombinerat med en avancerad teknologi för säten. Resultatet är en stol som automatiskt anpassar sig till förarens position, vilket gör att föraren inte blir lika uttröttad. På detta sätt skulle många ryggskador och trafikolyckor kunna undvikas.
– Designhögskolan och vår programledare Monica Lindh-Karlsson ska ha mycket beröm för att ha skapat en unikt innovativ arbetsmiljö och fantastisk samarbetsanda. Utan en sådan uppbackning skulle vi som kandidatstudenter aldrig ha en chans att mäta oss mot hundratalet tävlingsbidrag från ledande bildesignutbildningar i hela världen, säger Martin Willers.

Priset utannonseras av tidskriften Interior Motives, i år med temat ”Hållbar och smart”. Tävlingsbidrag från mer än 32 olika länder har strömmat in. Den 16 september anordnades en glamorös ceremoni på Frankfurts berömda nattklubb Cocoon club för att fira prestationerna bland nästa generations bildesigner. Den legendariske bildesignern Peter Stevens presenterade finalisterna i de åtta kategorierna.

Mer information om ”Active Truck Seat” finns på:
www.designmeaning.com/interiormotives8page.pdf

Mer information om tävlingen finns på:
www.interiormotivesawards.comwww.cardesignnews.com/site/home/display/store4/item171486

För ytterligare information, kontakta: Martin Willers Telefon: 073-9474760
E-post: martin@designmeaning.com